SloBoKo reis

29 augustus 2018 - Bosnië, Bosnië en Herzegovina

SloBoKro reis
Woensdag 29 aug. vandaag gaan we de stad Jajce bezoeken. De gids welke ons vandaag zal begeleiden neemt de mee gebrachte kleding in ontvangst en dankt iedereen hier hartelijk voor. Voordat we de stad aan doen gaan we eerst nog een stukje terug richting Banja Luka waar in een katholieke kerk van Heilige Yvo  ter ere van die heilige vandaag een openlucht mis georganiseerd wordt. Als wij er zijn moet de mis nog beginnen er lopen nog mannen en vrouwen in speciale klederdracht langs de weg, welke de mis gaan bij wonen. Honderden mensen zitten op muurtjes en meegebrachte stoeltjes en bidden inclusief hun gebaren taal al voordat de mis begint. Als de mis bezig is trekken wij ons weer zachtjes terug om naar de bus te gaan. Dan bezoeken we de waterval van Jajce hetgeen mooie plaatjes opleverd. We lopen richting het centrum van het stadje, het toerisme staat er nog in de kinderschoenen. Binnen de stadsmuren zijn er veel restaurantjes, cafeetjes en souvenirswinkels. Het centrum is klein. Tegen 13.00 uur gaan we genieten van een Bosnische lunch in een klein restaurantje. Een familie bedrijfje, pa is de kok, ma doet de bediening samen met de dochter, welke na de lunch ook kapper is. Diverse medereizigers laten hun haar knippen voor de prijs van € 2,50. Ook is er na de lunch een optreden van een folkloristische groep en wederom is daar de hele familie bij betrokken incl. nog wat buurtbewoners. Daarna bezoeken we een catacombe welke bedoeld was als begraafplaats voor Tito en z'n familie, hetgeen er nooit van gekomen is. Tijdens de Balkanoorlog van 1991 tot 1995 zijn er verschillende families in onder gedoken. Hierna bezoeken we op eigengelegenheid het stadje. Op de terugreis met de bus doen we nog de watermolentjes in de Pliva rivier aan, in het verleden werd hier met de waterkracht o.a. Tarwe en mais tot meel gemalen.

Donderdag 30 aug.
Vandaag reizen we van Jajce naar Sarajevo. Km. 31682. Afstand 148 km. s'morgens doen we nog even de camper kuisen vervolgens weer een mooie route door het binnenland. We passeren de plaats Travnik deze ligt in een smalle vallei van de Lasva rivier. Als we de stad willen bezichtigen kunnen we geen parkeerplek vinden welke groot genoeg is en vervolgen we onze reis. Op deze route komen we veel autosloperijen tegen welke ontzetten veel halve auto's hebben staan, wachten dat ze van twee helften er weer één kunnen maken. Sommige zijn netjes geordend, andere hebben er een echt auto stort van gemaakt. Tegen half vier rijden we de camping op, er zijn al verschillend medereizigers binnen.

Vrijdag 31 aug.
Vandaag bezoeken we Sarajevo, we worden aan de bus welkom geheten door een Nederlands sprekende gids. Hij was tijdens de oorlog naar Nederland gekomen en in 2006 weer terug naar Sarajevo. Als eerste bezoeken we het tunnelmuseum, het Joegoslavische leger van Milosevic had alle steden, dorpen en het vliegveld rondom Sajarevo bezet. Hierdoor was Sarajevo volledig van de buitenwereld afgesloten en moesten het doen zonder water, levensmiddelen, medicijnen, elektriciteit etc. Er was niets. Eind 1992 ontstond het idee om een tunnel onder het vliegveld te graven. In 1993 werd er mee begonnen en in het diepste geheim werd er gegraven, alles was handenarbeid. Er werd van twee kanten gegraven, in drie ploegen 24 uur per dag. Nadat de tunnel gegraven werd ( 800 mtr. ) gingen er 4000 mensen per dag door de tunnel. De tunnel heeft het leven van circa 300.000 mensen gered. Tijdens de oorlog zijn 200.000 mensen omgekomen waarvan 11.000 van Sarajevo welke vermoord zijn. We hebben een stukje door de tunnel gelopen welke een hoogte had van 1.60 mtr. en foto's en een film gezien in het museum. De bus brengt ons hoog in de bergen rond Sarajevo waarbij we de Bob baan van de Olympische Spelen van 1984 aandoen. Deze ligt op 1450 meter hoogte, van hier hebben we een schitterend uitzicht over de stad. Op de terugweg rijden we door een stuk niemands land omdat nog steeds niet duidelijk is of het van Servië of van Bosnië is, er wordt dan ook geen onderhoud gepleegd. Van hier uit gaan we naar het centrum van de stad het Pigeon Square, dit is het hart van de oude stad. We hebben twee uur de tijd om op eigen gelegenheid dit stads gedeelte te bezoeken en wat te lunchen. Daarna bezoeken we onder begeleiding van de gids Bursa Bezistan een klein stadsmuseum, de Gazihusrevbey moskee een katholieke en een orthodoxe kathedraal en een Joods museum met een Joodse kluis, welke er simpel uitziet maar een heel vernuf is om hem te openen.
Één van de medereizigsters struikelde over een afstapje en breekt haar middenvoetsbeentje en verstuikt haar enkel, nadat alles in het gips gezet is zal de rest van de reis in een rolstoel moeten vervolgen. Met nogal wat oponthoud keren we teren 19.00 uur weer terug op de camping.

Zaterdag 1 sept.
Tegen half elf verlaten we de camping km. 31820En rijden van Sarajevo naar Blagaj 128 km. Tijdens weer zo'n prachtige rit komen we aan in Jablanica, hier werd in de tweede wereld oorlog een noodbrug gebouwd om de Partizanenen en gewonden te laten vluchten, omdat Tito alle bruggen had laten vernietigen. Er is een museum geopend en een kapot geschoten brug welke half in het water hangt is nog te zien. Een eindje verder op is een groot restaurant waar schapen en geiten gebraden worden, aan een groot spit welk door een schoepenrad dat in een waterval hangt aangedreven wordt en dan drie stuks op een rij. Hier drinken we een kopje koffie. We passeren de stad Mostar en het vliegveld en komen tegen halfvier op de camping. Om vijf uur wordt er een gezamenlijk drankje aangeboden door drie medereizigers welke tijdens de reis jarig zijn geweest.