SloBoKro reis

8 september 2018

SloBoKro reis
Zaterdag 8 sept.
Vandaag bezoekt ieder voor zich Split. Vanaf de camping tot in het centrum van Split is ongeveer 10 km. We kiezen er voor om met de fiets te gaan, ook gaat er een lijnbus vanaf de camping. Algauw gaan er nog meer met de fiets, we vertrekken met tien man vanaf de camping. We hebben een stadsplattegrond, maar dan is het nog moeilijk om de juiste weg te vinden, we kiezen er voor om zoveel als mogelijk langs het strand te fietsen, het gaat vooral nogal berg op en af. Niet iedereen heeft een E-bike, vandaar dat er af en toe gewacht moet worden. In de stad aangekomen is er een grote markt. Na koffie te hebben gedronken kiezen de vrouwen er voor om de markt op te gaan en de mannen bezoeken het oude binnen stadje. Midden in het stadje ligt het paleis, wij hadden het geluk dat we precies om twaalf uur voor het paleis stonden, waar de afwisseling van de wacht plaats vond, een hele  ceremonie van soldaten met geweren en zwaarden. Het oude stadje is ommuurd en er liggen veel kleine straatjes, langs en dwars op mekaar met veel kleine huisjes en drie verdiepingen hoog. Buiten de muren ligt er een mooie boulevard " de Palmboulevard "  een grote haven, kerken, en andere paleizen. De dames hebben ondertussen groenten en diversen op de markt gekocht. Als de club weer bij elkaar is gaan we gezamenlijk een Pisa eten. Dan springen we weer op ons stalen ros en fietsen terug naar de camping. Terug op de camping, lig stoelen naar buiten en nog even genieten van het zonnetje, ook vandaag was het weer dertig graden. Tegen de avond Ad nog even FaceTimen en hem feliciteren met zijn verjaardag.

Zondag 9 sept. Vandaag weer een vrije dag. We lopen nog even naar de bakker en een kleine supermarkt om wat vlees in te kopen voor de gezamenlijke barbecue vanavond. We hadden vlees in de diepvries zitten maar die vertikt het om nog open te gaan, we hebben weer een uitdaging. Dan trekken we de zwembroek aan en gaan de zee bezoeken, het is eb en er moet een heel stuk de zee ingelopen worden om te kunnen zwemmen maar ook bij wederom meer dan dertig graden is dit geen probleem. Bij terug komst op de camping heeft Tonnie een salade voor acht personen gemaakt voor de barbecue vanavond. Nog verschillende dames hebben lekkere gerechten klaar gemaakt. Tegen half zes komt iedereen met z'n eigen stoel, glas en bestek een plekje innemen bij de barbecue, we wordt lekker gegeten, gedronken en zelfs gedanst al met al een gezellige avond, tegen de klok van twaalf trekt iedereen zich weer terug in de camper.

Maandag 10 sept.
Vandaag een rit van 152 km. van Stobrec naar Biograd. Km. 32359 wederom een prachtige rit door een mooie natuur, hoofdzakelijk langs de kustlijn. We passeren Primosten, Primosten betekend " over de brug " Vroeger was het een eiland, pas door het dempen van het water werd het verbonden met het vasteland. We maken foto's en reizen weer verder, nu op naar de Krka- watervallen, we arriveren op een grote parkeerplaats, kopen kaartjes en gaan met de shuttle bus het park in, een rit van vier kilometer. Als je het park binnen loopt, loop je gelijk over een aangelegde vlonder, de vlonder loopt door het hele park, onder de vlonder is overal sterk stroomt helder water met stroomversnellingen en overal kleine watervallen. Het zit er vol met vissen, naar mate je door het park wandelt hoe groter de watervallen worden, totdat je uiteindelijk aan een grote hoge brede waterval komt. Onder de waterval mag daar ook gezwommen worden. Na drie uur gewandeld en genoten te hebben keren we weer terug met de shuttlebus. Op de camping aangekomen worden we door de eigenaar verrast met een welkomstdrankjes.

Dinsdag 11 sept.
Vandaag maken we een boottocht door de Kornati eilanden, we zijn vroeg uit de veren want we moeten ons om halfnegen melden aan de poort van de camping. We wandelen met z'n allen naar de haven van Biograd waar we inschepen voor een boottocht naar het Nationale Park Kornatie. Het National park is vernoemd naar het grootste eiland binnen de groep ( Kormat ) Het is ongeveer 220 km2 en bestaat uit 89 eilanden, eilandjes en riffen. De meesten hebben een kaal uiterlijk, er groeit weinig. In het kristalhelder water kun je allerlei schaaldieren en vele soorten vis ontdekken. De boot vertrekt om negen uur uit de haven, de kapitein verteld bovenstaand verhaal, voor de rest is het genieten van de uitzichten, vissersbootjes, pleziervaartuigen en natuurlijk de eilandjes waar we langs varen. Tegen twaalf uur wordt de lunch op de boot verzorgd, een makreel, een  kotelet en gesneden kool en er wordt wijn geschonken. Na de lunch kunnen we gaan zwemmen of een wandeling maken langs een binnenmeer op het eiland. We kiezen om te gaan zwemmen mede omdat de temperatuur vandaag weer boven de dertig graden is. Het is heerlijk zwemmen in het zeewater. Na het het zwemmen drinken we nog wat op het terras en om drie uur vertrekt de bood weer terug naar de haven via een andere route. Om half zes varen we de haven binnen. Wederom genoten van een fijne dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dick en Tiny:
    14 september 2018
    Tjonge jonge, dit is precies wat we nog op ons netvlies hebben staan van Split, watervalen en de kleine eilanden. Onze eerste vakantie samen 35 jaar geleden, was in Split op de berg in een tentje. Leuk om te lezen dat Kroatie nog steeds aantrekkelijk is om straks weer terug te gaan maar dan id met onze camper! Veel plezier verdere reis!