SloBoKro reis

12 september 2018

SloBoKro reis
Woensdag 12 sept. Reisdag van Biograd naar Plitvice meren. 170 km. Km. 32517 . We volgen de kustweg ri. Zadar. Zadar is een drukke stand van drieduizend jaar oud. Zadar heeft een rijke historie en is met zo'n 90.000 inwoners de vijfde stad van Kroatië. Het ligt op een schiereiland en is een belangrijke Adriatische zeehaven. De stad kijkt uit op een gebied van driehonderd eilanden een heeft mooie architectuur en vele bezienswaardigheden. Vanwege de tijd kunnen we geen stop maken en kunnen we alleen vanuit de camper tijdens de doorreis een stukje van de stad bezichtigen. Na ongeveer dertig kilometers rijden we over de indrukwekkende " Mastenica " brug, met een lengte van 378 mtr. en de langste overspanning van 200 mtr. Deze verbind het noorden en zuiden van Kroatië. Verder rijden we door het zeer ruige kustgebergte met veel stijle klimmen en dalen, dan vervolgen we de weg richting Plitvice meren, dit is een vrij rustige weg door een sterk wisselend landschap. Op de camping " Autokamp Korana " aangekomen is het tijd voor een koffieke en een biertje.

Donderdag 13 sept.
 Om 29 minuten over twee s'nachts worden we gewekt door de telefoon, " inbraak alarm thuis " , gelijk buurman Ad bellen, is niet thuis, dan Anouk bellen, gaan even poolshoogte nemen, en jawel hoor, de keuken raam is vernield en staat open. Ze bellen direct de politie, die komt gelijk in actie, incl. een speurhond. Inbrekers zijn binnen geweest, zijn van uit de keuken gelijk door gestoomd naar de logeerkamer, daar alles op z'n kop gezet en vervolgens gevlucht. Alarm heeft toch z'n werk gedaan. Rob en Anouk regelen alles wat dan allemaal geregeld moet worden en Daisy komt ter vervanging van Anouk die moet gaan werken om samen met Rob de puinhoop op te ruimen en te poetsen. Tegen half vijf weer in slaap gesukkeld. Om half acht weer uit bed, om negen uur staat de bus klaar om ons naar het natuurpark Plitvice te brengen. Als we de bus op de parkeerplaats verlaten, worden we met een treintje tot in het park gebracht. We gaan weer aan de wandel over aangelegde paden van houten vlonders, stenen trappen en grindpaatjes. Door het natuurlijk afzettingsproces gedurende duizenden jaren zijn er dammen ontstaan, en deze hebben weer een aantal meren, watervallen en grotten gevormd. Met veel geweld donderd het water in de smaragdgroene meren, en dat alles bevind zich in een heel groot bos. Volgens de folder bevinden zich in het bos wolven, beren en zeldzame vogels, wel vogels gezien maar geen beren en wolven. Als je Kroatië bezoekt moet je beslist het Nationaal Park Plitvice bezoeken, we hebben er de hele dag door gewandeld, inclusief een boottochtje en alleen maar genoten. Moe maar zeer voldaan keren we weer terug op de camping.

Vrijdag 14 sept. Reisdag, Plitvice meren-Postojna 245 km. Km. 32700
Na 25 km gereden te hebben komen aan in het plaatsje Otocac, we naderen het bord Lidl, en besluiten nog wat boodschappen te doen, als we de parkeerplaats opdraaien staan er nog wel 10 Campers van onze club, met een bakje koffie wordt het er nog gezellig. Als we het stadje Senj naderen zien we al van veraf boven op de berg een Middeleeuwse burcht, we zoeken een parkeerplek en gaan het stadje bezoeken, leuk stadje maar de burcht laten we links liggen. Als we de stad Postojna gepasseerd zijn komen we aan op de camping " Pivka Jama " dit is tevens de laatste camping welke wij aandoen. Km. Stand 32954, totaal gereden tijdens de georganiseerde reis,  1449 km.

Zaterdag 15 sept. Bezoek aan Kasteel Predjamski Grad en de grotten van Postojna.
Om negen uur staat de bus op de camping om ons op te halen voor de excursie.
Na vijftien minuten gereden te hebben over een smalle slingerende weg bereiken we het legendarische en sprookjesachtige kasteel Predjamski Grad, dat wereldwijd zijn weerga niet kent. Al eeuwenlang ' hangt ' het kasteel dramatisch en onverslaanbare tegen de stijle rotswand, waar het de daarachter gelegen grot met al zijn kracht bewaakt. Het huidige kasteel dateert uit de Renaissance (1300-1600). Het unieke aan dit kasteel was dat de vijand het kasteel bijna niet kon aanvallen vanwege de hoge ligging tegen de rots, maar vooral door de geheime gangen in de rots waardoor voedsel en materialen aangevoerd konden worden zonder dat de vijand daar erg in had.
Vervolgens gaan we de grotten van Postojna bezoeken, deze grotten maken deel uit van het langste ondergrondse grottenstelsel ( 20570 m2 ) in Slovenië en worden gezien als de meest indrukwekkende van het land en behoren tot een van de mooiste ter wereld. Als we bij de grotten aankomen is het er al erg druk, bussen die af en aan rijden, grote volle parkeerplaatsen een groot restaurant en de nodige souvenirswinkels. Om één uur mogen we als groep naar binnen, we stappen met z'n allen in een treintje en rijden drie kilometer de grotten in via allerlei smalle gangetjes. Op het eind station aangekomen staan we in een hele grote grot, het is gelijk al indrukwekkend wat er allemaal te zien is. We worden via oortjes in het Nederlands gegidst. Het is prachtig om te zien hetgeen een onderaardse rivier in miljoenen jaren gebracht heeft, prachtige gewelven waar de stalactieten van het plafond neerhangen. We lopen nog twee kilometer door een adembenemend onderaards landschap, alvorens we weer in een opwindende treinrit naar de uitgang gebracht worden. Tegen vier uur zijn we weer terug op de camping.
Om 18,30 hebben we een gezamenlijk afscheidsdiner in het restaurant van de camping, natuurlijk wordt de reisleiding in het zonnetje gezet, er worden over en weer complementen gemaakt over een mooie reis met een groep welke veel plezier aan mekaar beleefd heeft. Aan het eind van de avond nemen we afscheid van elkaar.

Zondag 16 sept.
Om negen uur verlaten de eerste al de camping op weg naar huis of om nog er nog een vakantie aan vast te knopen. Wij doen het op ons gemak en als we weten waar we naar toe zullen gaan om de vakantie voort te zetten vertrekken we tegen half elf.

EINDE VAN DE SLOBOKRO-REIS.