SloBoKro reis

1 oktober 2018

De terugreis vanaf Postonja. Zondag 16 sept.
We hebben gekozen om naar Bled af te reizen, Bled ligt ongeveer een 120 km ten noorden van Postonja. Tegen de middag komen we in Bled op de camping aan, als we goed en wel geïnstalleerd zijn komen Jan en Geesje ( de reisleiders ) ook de camping op rijden, toeval, we hadden niets afgesproken. Camping Bled is een mooie camping met alle voorzieningen en goed verzorgt. De camping ligt vlak aan een groot meer met midden in dat meer een eiland waar enkele huizen en een kerkje opstaan. Je kunt er met een bootje naar toe varen. Het stadje ligt twee kilometer van de camping. We vermaken ons met lekker niks doen, wandelen om het meer 8,3 km en fietsen door de omliggende dorpen. Het is een prachtige omgeving, er is heel veel toerisme in het stadje Bled er wordt van alles georganiseerd om de toeristen het naar hun zin te maken. Donderdagavond drinken we nog een biertje met Jan en Geesje welke de volgende morgen vertrekken. We hebben een week genoten van al dat moois.

Zaterdag 22 sept.
Vandaag verlaten we Bled, we gaan richting Villach, we kunnen kiezen over een pas van 1900 meter hoog of door de Karawanken tunnel, we kiezen voor de tunnel omdat dat de kortste weg is en we hoeven de camper minder te belasten. Via Villach gaan we via de toeristische route. Ook het achterland van Villach is prachtig met vele kleine dorpjes, hoge bergen, diepe dalen en we passeren zelfs in Gemünd i Kärnten het Porsche museum. Tegen vier uren arriveren we in Golling, er ligt een camperplaats nabij het Wellnesscentrum, een prima plek om te overnachten.

Zondag 23 sept.
We verlaten Golling richting Salzburg, we koersen dwars door Salzburg, op een zondagmorgen is dat wel te doen, hier leveren we ook onze Go-box in. Op het gemak rijden we hogerop naar het noorden. We komen aan op een camperplaats in Simbach An Inn. In de avond trekken er donkere wolken over, plotseling valt het water met bakken uit de lucht, gelijktijdig met een windhoos, we proberen snel de schotel binnen te halen, echter te laat, deze slaat achterover, dus morgen werk aan de winkel.

Maandagmorgen 24 sept.
We gaan op de fiets naar het dorp voor brood en boodschappen, in het dorp was men bezig met grote machines om huizen af te breken en wegen en rioleringen aan te leggen. Op de camperplaats hadden we al gehoord dat er in 2016 een grote overstroming had plaats gevonden. In de middag zijn we het dorp ingewandeld en wat gewinkeld. In een klein kroegje gaan we een kop koffie drinken en uit nieuwsgierigheid vragen we naar ramp van 2016. De bazin kwam al gauw met foto's van de overstroming van onder de tap vandaan. Het moet verschrikkelijk zijn geweest. Door het dorp stroomt een klein riviertje dat gevoed wordt via een kleine dam door een groot meer in de bergen. Op een gegeven moment heeft de dam het begeven en is het water met groot geweld het dorp in gestroomd, het water heeft alles meegesleurd wat los en vast zat. De huizen op het laagste punt stonden vijf meter onder water. De bazin verteld dat het bij haar één meter tachtig binnen gestaan had en door de sterke stroming alles vernield, foto' s als getuige. De herstel werkzaamheden hadden bij haar achttien maanden geduurd, de verzekering keerde niet uit maar de regering had haar zestig procent van de totale schade uitgekeerd. Dit verklaard ook waarom buiten nog zoveel bedrijvigheid was.

Dinsdag 25 sept.
Na een rustig ritje belanden we in Kelheim een toeristisch stadje aan de Donau. Op de camperplaats lossen we de camper en voorzien hem van schoonwater. Het is een drukke camperplaats met alle voorzieningen. We stappen op de fiets en fietsen gelijk langs de Donau, via steile trappen komen we op een brug welke we over moeten en fietsen aan de andere kant van de Donau weer verder, tot de volgende brug welke wij weer over moeten, we zijn dan ook gelijk weer bij de camperplaats. Nu fietsen we de andere kant op en nu komen we wel op een fietspad welk naast de Donau loopt. We fietsen een kilometer of drie en kunnen dan niet meer verder omdat een rots de weg verspert. Dan maar weer terug naar de camping. We verblijven hier drie dagen, we bezoeken het leuke stadje, veel toeristen worden hier met de bus aan gevoerd, om vervolgens een wandeling door het stadje te maken en een boottocht over de Donau.
We fietsen ook nog langs de Donau naar het klooster van Weltenburg. Om daar te komen moesten we eerst door het bos een berg van 14 % beklimmen en vervolgens aan de andere kant weer afdalen om dan met een bootje de Donau over te steken. Het is een prachtig klooster met een hele mooie kerk, welke met veel prachtige wand en plafond schilderijen versiert is, waarbij veel bladgoud in de verf verwerkt is waardoor het lijkt of de kerk met goud behangen is. Dit is echt geen armoedige kerk, trouwens overal staan offerblokken, voor het onderhoud van de kerk, voor restauratie van het orgel, voor de pastoor en één euro voor een kaarsje. De terugweg is aan de andere kant van de Donau was al net zo stijl en ook door het bos. We drinken koffie bij Mac-Donald en maken gebruik van de WiFi.

Vrijdag 28 sept.
Nadat we s' morgens nog wat boodschappen in het dorp gedaan hebben, genieten we nog van de zon en verlaten dan Kelheim.