SloBoKro reis

3 september 2018 - Orašac, Kroatië

SloBoKro reis
Maandag 3 sept.
Vandaag hebben we een vrije dag, niks moet alles mag. Tonnie heeft het wasmachine al vroeg gereserveerd, bedden worden verschoond, ik span de waslijnen en kuis de camper. Het is warm en een lekker windje, goed voor de was en rond de middag ligt alles gesteven en gestreken in de kast, dan nog even boodschappen doen in de supermarkt welke op 250 mtr. van de camping ligt. s' middags wat gelezen en een uiltje geknapt. Om vijf uur is er een wijnproeverij op de camping, het wordt al snel een gezellige boel, de camping eigenaar heeft gezorgd voor de inwendige mens met allerlei streek producten.

Dinsdag 4 sept.
Nu reizen we van Blagaj naar Dubrovnik km. 31964. Nadat we het schoonwater ververst hebben en het vuilwater gelost hebben zijn wij de eerste welke de camping verlaten. Eerst bezoeken we supermarkt " Bingo " omdat ze daar zo'n lekkere koekjes hebben welke we op de camping geproefd hadden. We zullen ze bewaren zodat jullie straks als we weer thuis zijn deze ook kunnen proeven. Vervolgens rijden we door een prachtig nationaal park. Een bijzonder mooi landschap met veel kleine dorpjes, berghellingen waar granaatappel - en vijgenbomen groeien. Ook moet je niet op kijken als er schildpadden, schapen, slangen en koeien de weg oversteken. Af en toe krijgt de camper het voor z'n kiezen als we hellingen van gemiddeld 8 % moeten nemen. Na het plaatje Trebinje waar iedereen nog even goedkoper kan tanken komen we aan de Bosnische-Kroatische grens, ook dit duurt weer een half uur voordat we het ëëne land uit zijn en het andere land binnen rijden. In Dubrovnik nemen we de afslag " centrum " en we rijden voor een gedeelte dwars door de stad om op de camping aan te komen. Vandaag ook weer een temperatuur van meer dan dertig graden, dus camper op de plaats, ligstoelen naar buiten en genieten. Gereden 178 km.

Woensdag 5 sept.
Vandaag bezoeken we Dubrovnik, om negen uur vertrekken we met z'n allen met de lijnbus vanaf het stadsgedeelte Babin Kuk naar het oude stads gedeelte van Dubrovnik. Het is behoorlijk druk, de bussen zijn overvol. In het oude stadsgedeelte aangekomen is het al erg druk, veel gidsen met grote groepen toeristen. Wij hebben wederom een Nederlands sprekende gids, een mevr. die in Nederland geboren was en nu al vijfendertig jaar in Dubrovnik woonde. Om de stad te beschermen werd in de zevende eeuw een begin gemaakt met de bouw van de stadsmuren, later zijn de muren gerestaureerd en opnieuw verstevigd. Momenteel zijn de stadsmuren en forten van Dubrovnik de best bewaarde vestigingen van Europa. Je kunt tegen betaling een wandeling over de stadsmuur maken van circa twee kilometer. We lopen onder de stadsmuur door en komen in de oudste gedeelte van de stad terecht. We bezoeken " Stradun " de drukstbezochte straat van Dubrovnik, deze loopt dwars door de binnenstad. Aan de Stradun zijn prachtige zeventiende eeuwse gebouwen te bewonderen, waar veel winkeltjes zijn bevestigd. Op veel gebouwen komen in een nis geplaatste beelden van de Heilige Blasius tegen, de patroonheilige van de stad. We bezoeken het haventje. Dubrovnik was een handel en zeevaart stad en bezat een monopolie op de zoutwinning en de verkoop ervan. Na de excursie zijn we Dubrovnik nog op eigen gelegenheid gaan verkennen. Na heel veel trappen beklommen te hebben komen aan bij de kathedraal van de Heilige Marie een Rooms-katholieke kerk waar nog een kerkdienst bezig is, stiekem toch in de kerk een foto gemaakt en een kaarsje opgestoken. We bezoeken nog de "Gruz" een groentemarkt, veel kleine straatjes en prachtige tuinen. We nemen lijn 6 weer terug naar de camping, omdat in een over volle bus bijna niet te zien is waar we moeten uitstappen moesten we nadat we uit gestapt waren nog twee haltes terug lopen, we kwamen nog meer medereizigers tegen welke de verkeerde kant opliepen, die hebben we geadviseerd maar achter ons aan te lopen. Tegen half zes hebben we gezamenlijk nog een drankje genuttigd met de club.

Donderdag 6 sept.
Vandaag een vrije dag. S'morgens wasje gedaan, camper gekuist koffie gedronken, na de lunch zijn we naar het populaire Banje strand geweest waar we heerlijk gezwommen hebben en geluierd op het kiezelstrand. Tegen vijf uur weer terug om naar de Vuelta te kijken.

Vrijdag 7 sept. We reizen van Dubrovnik naar Strobrec Split, 214 km km. Stand 32144. Het is even goed opletten om de drukke stad uit te komen, maar als we de brug ( lijkt op de Erasmus brug ) over zijn volgen we kustweg welke zich door de bergen slingert. We passeren leuke dorpjes, na zestig kilometer komen we in de Bosnische enclave Neum, wederom grenscontrole, als we Neum gepasseerd zijn weer grenscontroles. Bij het dorpje Opuzen staan er tientallen fruitkraampjes vol gepakt met fruit in de streek geteeld. In Makarska doen we nog boodschappen in de Konzum. Tegen halfvijf arriveren we op de camping, trekken een lootje en worden naar onze plaats begeleid.