Berlijn 2014

31 mei 2014

Camperreis Berlijn. 2014
Maandag 26 mei om 8,15 uur vertrokken vanuit Elsloo via Düsseldorf, Dortmund naar de camping Silbersee in Celle-Vorwerk. Om 13,30 uur op de camping aangekomen   zijn we door een vriendelijke dame op de camping ontvangen en ondanks dat het middag pauze was heeft ze toch het hek open gemaakt zodat we de camping op konden rijden en ons op de plek konden settelen.
Tiny en Dick welke vanuit Horst vertrokken om met ons samen naar Berlijn te zullen reizen zijn nog niet aangekomen. Nadat wij gegeten hadden en lekker in het zonnetje lagen te genieten zijn na een uur Tiny en Dick ook de camping op komen rijden en hebben zich naast ons opgesteld met hun camper.
Enige tijd later zijn we met de fiets het kleine stadje Celle gaan verkennen, een mooi stadje met veel vakwerkhuisjes maar ook heel veel huisjes geschilderd alsof het vakwerkhuisjes lijken. Het is een echt studenten stadje waar het wel gezellig vertoeven is.

Nadat we een pilsje gedronken hadden zijn we weer naar de camping terug gefietst want het weer was inmiddels minder geworden en het dreigde te gaan regenen. Nadat we gegeten hadden zijn we nog een rondje door de camping gelopen en om het er aan gelegen meer gelopen.
Dindsdag 27 mei
We zijn s'morgens tegen 9,30 uur van de camping
vertrokken ri. Berlijn, amper van de camping af begon het stevig te regenen. Tegen de tijd dat we in Kladower Damm een buitenwijk van Berlijn aankwamen was het even droog en konden we ons met droogweer op de camping stellen. Het was net 1 minuut voor 1 zodat we nog net voor de middag pauze de camping op konden.
Tegen drie uur zijn we op de bus gestapt welke voor de camping stopte en ons na een half uurtje op het station Berlin-Spandau afzette. Vandaar uit konden we met de bus, metro of trein alle richtingen uit nadat we op het station een groeps dagkaart gekocht hadden, welke voor alle vervoer geldig is.
De eerste keuze was Potsdam, doordat we een station te vroeg uit gestapt waren moesten we nog een eindje lopen en het was inmiddels beginnen te regenen. Voordat we in Postdam aankwamen heeft ons een Duitse mijnheer in het Engels ons de weg gewezen naar een zakelijk en amuseerwijk. Op het hoofdstation in Potsdam was het een drukte van jawelste, prachtige grote gebouwen en een groot winkelcentrum, we zijn door gelopen ri. Brandenburg Tor.
Zo kwamen van zelf langs het gedenkteken voor de vermoorde Europese Joden een imposant kunstwerk van stenen blokken in dichte rijen in verschillende hoogtes naast en achter elkaar geplaatst. Ook zijn we onder het gedenkteken in de expositieruimte geweest waar men laat zien hoe de joden afgevoerd en vermoord werden in verschillende kampen. Er werden brieven van vermoorde Joden aan hun families op glasplaten in de vloer ten toon gesteld. Niet alleen de Duitse Joden werden afgevoerd maar in totaal miljoenen over geheel Europa.
Omdat het al later op avond was en het nog steeds harder ging regenen zijn we in het restaurant Alt Berliner Wirtshaus gaan eten en vervolgens weer met U Bahn en bus terug naar de camping in Kladow.
Woensdag 28 mei.
Het had de hele nacht doorgeregend en s' morgens regen het nog, we zijn tegen de middag gewapend met paraplu en regencape's weer naar Berlijn gegaan, we zijn op het station Muckern-brucke aangekomen, vandaar zijn we naar het fotomusea gegaan, echter de expositie die we wilden zien was nu niet toegankelijk. Van hier uit zijn we naar de Keizer Wilhelm gedachtenis kerk gegaan waarvan de toren welke 113 meter hoog was gebombardeerd is in de oorlog en nu nog 68 meter hoog is met als bijnaam vanwege zijn vorm de " Holle Kies ".
De toren dient nu nog als tentoonstellingsruimte.
Tegen over de toren voor het oude hoofdportaal is een nieuwe kerk gebouwd welk opvalt doordat er blauwe ramen zijn aangebracht, ook is er een nieuwe klokkentoren gebouwd. Tijdens ons bezoek werd er een reusachtig orgel bespeeld.
Vanuit de Kurfurstendamm zijn we per metro naar het Hauptbahnhof gereisd. Vervolgens zijn we al wandeld de rivier de Spree overgestoken langs het Rijksdag ( parlementsgebouw ) gelopen, dit hadden we in 2011 al eens bezocht en vervolgens naar de Brandenburger Poort en natuurlijk zijn we nog even naar het hotel Adlon gaan kijken waar we 2011 gelogeerd hadden. Nadat we nog de nodige foto's gemaakt hadden zijn we terug naar Postdam gelopen. Onder het grote tentdak in het Sony Center hebben we eerst een kop koffie gedronken in een van de vele restaurants om vervolgens het Sony Center te bezoeken o.a. de mega grote Sony winkel. Het tentdak geeft een indruk van een geweldige koepel welke s'avonds prachtig in een blauwe kleur verlicht is. Moe en enigszins verregend zijn we in het "Haus der 100 Bierre " op de Alte Potsdamer Strasse nr. 1 gaan eten. Wederom met de trein en de bus terug naar de camping.
Donderdag 29 mei.
Vannacht had het nog even doorgeregend maar gelukkig was het s'morgens droog, na de lunch op de camping zijn we om 12,30 weer in de bus gestapt en met de trein naar de Ostbahnhof, nu richting Oost Berlijn. Als eerste hebben we de restanten van de muur ( Berliner Mauer East Side Gallery gelegen tussen de Ostbahnhof en de Oberbaumbrucke ) met een lengte van 1,3 km bezocht, de muur is door de vele graffiti kunstwerken een echte bezienswaardigheid en een plek waar veel mensen samenkomen om foto's te maken, te picknicken en te feesten op de grote ligweide aan de oost kant. Vanwege de temperatuur < dan 14 graden was er niet veel te picknicken.
Vanaf de muur zijn we de Oberbaumbrucke overgestoken welke west met oost verbind. In Oost Berlijn aangekomen zien we gelijk een heel ander Berlijn, een Oost Berlijn veel buitenlandse inwonenden o.a.Turken, Afrikanen e.d. Men woont klein behuisd met vele kleine winkeltjes en barretjes welke vooral met veel kleuren zijn uit gedost. Nadat we door diverse lange straten zijn gewandeld komen we aan bij een groot klooster  Bethanien op de Mariannenplatz. Dit klooster hebben we bezocht en is momenteel een expositieruimte, waarin ook een muziekschool, een restaurant en café, een museum en diverse andere verenigingen in gevestigd zijn. We hebben een expositie van opname studio's bezocht en in het restaurant een biertje gedronken.
Vervolgens zijn we weer terug gewandeld en onder de grond in de U Bahn gedoken en naar het centrum van Berlijn terug gekeerd. We zijn onder de 368 meter hoge televisietoren met een ronddraaiende verglaasde toren koepel op 207 meter hoogte gelopen, ook hier zijn we al eerder in geweest, we hadden toe een prachtig vergezicht over de stad. Even verder op liepen we langs het monumentale gebouw het  " Roten Rathaus het Rathaus van Berlijn. Stil aan was het tijd geworden om de inwendige mens te versterken, we zijn neergestreken in een mooi restaurant Reinhard's in de Poststrasse, nadat we genoten hadden van een lekkere maaltijd zijn we weer met de trein naar Spandau terug gereisd en met de bus terug naar de camping.
Vrijdag 30 mei.
Bij het wakker worden scheen er al een lekker zonnetje de camper in hetgeen ons deed besluiten om de kachel uit te zetten en de deur voorzichtig open te zetten, zo tegen elf uur was er een aangename temperatuur en volle zon, voldoende om de paraplu's en schoenen in de zon te drogen.
Nadat we de boterhammen op hadden zijn we weer in de bus gestapt en nu op om
Schloss Charlottenhof te gaan bezoeken.Een groot complex voltooid met een hoge toren met koepel en lantaarn, waar boven zich de vergulde geluksgodin Fortuna verheft. Naar Frans voorbeeld ( Versailles ) is een uitgestrekt drievleugelcomplex met twee verdiepingen gebouwd? We zijn het Schloss gaan bezoeken en hebben de voor het publiek open gestelde gedeelte bekeken met diverse mooie zit, werk, slaap, opmaak, bad en woonkamers. In alle kamers en gangen hingen prachtige schilderijen en wandbekledingen. Er waren ook veel pronkstukken o.a. sieraden, porseleinen tafel benodigd heden, bestek en kannen en kruiken te bezichtigen. Van uit de koepel kon men de onmens grote en prachtig in Engelse stijl aangelegde tuinen achter het hof bekijken.
Natuurlijk hebben we in het restaurantje in de tuinen van het Schloss een kop koffie gedronken
Met de bus zijn we weer terug gereisd naar de Haupt Bahnhof vanwaar we op de buslijn 100 zijn gestapt welke een hele tour door het centrum van Berlijn maakte, dit is een goed alternatief voor stadstour. Het eindstation van de bus was de Alexanderplatz, mede door het goede weer een druk bezochte plek, we hebben de Piazza Rossa bezocht in de Rathhausstrasse en daar lekkere Pisa gegeten. Uiteindelijk om 21,00 weer terug op de camping Berlin-Gatow.
Zaterdag 31 mei.
Zaterdagmorgen om zeven uur al vroeg uit de veren, eten, opruimen en afrekenen.
Nadat we afscheid genomen hadden van onze reisgenoten Tiny en Dick zijn we de terugreis begonnen. Na twee stops om te eten en te tanken zijn we met 25 graden en veel zon tegen 17.00 na 634 km gereden te hebben in Elsloo gearriveerd.