Reis door Zuid Engeland 2013

13 mei 2013

Reis Engeland 2013

Afgelopen winter bedacht dat we ook maar eens naar Engeland zouden reizen, alleen al omdat ik vaker in Engeland geweest ben maar zelf nog nooit in Engeland achter het stuur gezeten heb.

Tiny mijn zus en Dick haar man kwamen dit te horen en melde dat ze met Hemelvaart 2013 een dag of vier vijf met de tent naar Canterbury zullen gaan en vroegen ons als we in die tijd ook naar Engeland zouden gaan bij hun op de camping langs wilden komen.
Op dat verzoek konden wij natuurlijk geen neen zeggen aangezien we toch al naar Engeland zouden gaan. De keuze viel op Zuid-Oost Engeland en we zullen dus ook naar Canterbury gaan.

Nadat de kroning van onze nieuwe koning gezien te hebben vertrokken we op 1 mei tegen negen uur in de ochtend van uit Elsloo.
In Maasmechelen nog even gestopt om diesel en LPG te tanken en vervolgens door gereden ( natuurlijk was er fille richting de kust want alle Belgen hadden vrij op 1 mei )  naar camping Kompas te Nieuwpoort (België), deze camping was ons door Sjaak en Truus aangeraden aangezien hun daar elke zomer naar toegaan om hun vacantie te vieren. Camping Kompas is inderdaad een mooie grote en goed verzorgde camping waar we aan het water een prachtige camperplek kregen aangeboden. S'middags zijn we naar het centrum van Nieuwpoort gelopen en hebben op de markt een cappuccino gedronken. Ook hebben we de monumenten van de slag bij Nieuwpoort bekeken. Jammer dat er een harde koude wind door Nieuwpoort waaide welke het minder aangenaam maakte. Na wat tv gekeken te hebben maar vroeg naar bed gegaan en echt heerlijk geslapen.
Donderdag 2 mei.
Om zeven uur de wekker, buiten was alles nat het had stevig geregend tijdens de nacht. Om acht uur vertrokken naar de haven van Duinkerken alwaar we om negen uur arriveren en incheckten voor de boot naar Dover. Alles verliep vlotjes en om 12 uur meerde de boot aan.
Nu zou het links rijden gaan beginnen, de haven uit was een een richtingsweg en dan gelijk de A 20 op ook geen probleem. Vandaar de eerste de beste parkeerplaats op om te lunchen, we kwamen voor een gesloten slagboom te staan waar we enige minuten moesten wachten voor dat we door een smalle lange tunnel op de parkeerplaats aankwamen waar er een fantastisch uitzicht op de zee was met hoge bergen langst de kustlijn. Nadat we geluncht hadden besloten we om de camping op het Marlie Holiday Park te New Romney te rijden. Bij het verlaten van de autoweg (A20) werden we met grote borden er aan herinnert dat we links moesten rijden. Om 15 uur, 14 uur Engelse tijd zijn we op de camping aangekomen. Na een kop koffie zijn we met de fiets naar het dorp New Romney gefietst, een klein dorp met nostalgische winkeltjes en de kerk bezocht en nog even Engelse ponden gepint. Het valt op dat er niemand zich met een fiets verplaatst, het verkeer houd er ook maar weinig rekening mee zodat we maar over de stoep gefietst hebben om het maar veilig te houden.
De camping is een groot weiland met verharde wegen en heel veel stacaravans, verder geen luxe maar wel propere toiletten en wasgelegenheid. In de receptie een winkeltje en natuurlijk een pub.
Vrijdag 3mei.
We besloten om naar Hamble af te reizen, 245 km via de snelste weg, achteraf bleek dat we 50 km omgereden hadden via de autoweg, echter snel was het niet aangezien je dichter bij Londen komt het verkeer steeds drukker en drukker wordt waardoor we met regelmaat in de fille stonden. Achteraf jammer van de de tijd want het deze dag stralend zonnig weer en 19 graden.
Op de camping Riverside aangekomen hebben we de stoelen buiten gezet en gelijk nog van de zon gaan genieten.
Na het avondeten zijn we naar het dorpje Hamble gefietst, een leuk en gezellig dorp. Nadat we de haven met heel veel jachten bezocht hadden zijn we nog door het dorp gewandeld en gewinkeld. Omdat de vrijdagavond de uitgaans avond is werd het steeds drukker, we bezochten een pub en dronken een biertje ( Foster ) en er werd zelfs livemuziek gemaakt.
Zaterdag 4mei.
En weg was het mooie weer, het regende zelfs zo af en toe. We zetten de reis voort naar Wareham en vonden de camping Manorfarm in een prachtig wandel gebied alleen was het 6 mijl naar het dorp Wareham, hier scheen ondertussen de zon, maar waaide het hard. Een mooie camping met prachtig snoei werk. We zijn met de fiets naar Wareham toe gereden, een leuk dorp aan de Rivir Biddle.
Zondag 5 mei.
Van Wareham zijn we naar Torqua  gereden een plaats gelegen aan de zee. Bij aankomst op deze zondagmorgen was het zeer druk bij het binnen rijden van de stad. We hadden de bedoeling om naar het strand te gaan aangezien dit een grote badplaats is aan de Engelse Riviera. Na lang file rijden zijn we op het strand aangekomen en hier bleek een groot motor treffen te zijn waar duizenden mensen op af gekomen waren en er geen enkel plekje meer was om de camper te parkeren. Opzich een mooie stad en langs het strand vele typische strandhuisjes. Nadat we de stad weer verlaten hadden zijn we na het middageten een camping in de buurt gaan zoeken, we vonden camping Whithille in het nabij gelegen dorpje Paignton een nette camping maar verder niets te doen en te ver van het dorp om een pub te bezoeken.
Maandag 6 mei.
Bij het wakker worden zo tegen halfacht Engelse tijd was het buiten grijs en mistig, tegen 10 uur hebben we de camping verlaten en hebben gepland om dwars door Dartmoor een Nationaal park richting Princetown te rijden. We negeerden de borden van maximale lengte van negen meter en een breedte van 2,30 mrt. Dit hebben we geweten het was een prachtige route met hellingen van meer dan 20 % en heel erg smal, bij een tegenligger van iets formaat moesten we ongeveer tegen de heggen aan gaan staan om de tegenligger te laten passeren. Maar halverwege de route kwamen we er achter waarom er een maximale breedte van 2.30 mtr stond aangegeven, we moesten over een bruggetje welk iets breder was dan die 2.30 mtr en onze camper is 2.37. Een weg terug was er niet en er stond een lange rij van auto's achter ons. Tonnie is uitgestapt en heeft mij de benodigde aanwijzingen geven, uiteindelijk hadden we links en rechts van de camper nog 2 cm over. Achter de brug was een grote parkeerplaats, daar zijn we maar gelijk gestopt om koffie te drinken en van de schrik te bekomen. Vervolgens hebben we de reis voortgezet met de nodige passages. Achteraf moeten we constateren dat de rit zeker de moeite waard was, al met al een prachtig park.
In Princetown aangekomen hebben we de grootste en zwaar bewaakste gevangenis van Engeland bewonderd. We besloten om de bordjes camping te volgen alleen de camping was er niet meer in Princetown. Via enkele buurtbewoners hebben de tip gekregen om naar Tavistock te rijden waar twee campings zouden zijn en inderdaad we hebben een prachtige camping gevonden. Aangezien het prachtig weer was hebben we eerst van de zon genoten en vervolgens een wandeling gemaakt tussen de weilanden vol met schapen, paarden, ezels en koeien. Omdat deze camping aangesloten was bij The Camping en Caravanning Club " The Friendly Club " hebben wij ons gelijk voor drie maanden lid gemaakt aangezien dat een redelijke korting op alle aangesloten campings geeft.
Dinsdag 7 mei.
Via Exeter zijn we via de A 30 en de 303 naar Sparkford gereden waar zich  het Haynes International Motor Museum bevindt.
In het plaatsje Sparkford vonden we op een mijl afstand van het Motor Museum een prachtige kleine camping Long Hazel Park genaamd welke vrijwel leeg was. In de avond uren hebben we nog wat rond gefietst.
Woensdag 8 mei.
De volgende morgen op tijd op gestaan en om half tien het Motor Museum bezocht. In z'n geheel een aardig museum met formule 1 auto's, oldtimer, sportwagens, motoren en klassiekers. Men is bezig om twee nieuwe grote hallen aan te bouwen. Van Sparkford zijn we naar de Stonehenge gereden om het beroemdste prehistorische monument van Europa te bezichtigen. Hetgeen er nu nog aan overblijfselen staat is een cirkel van hele zware stenen met enkele stenen welke de rechtop staande stenen verbinden. Het bouwen is in aanvang 3000 jaar v. C. begonnen. Het was er goed druk met toeristen van uit alle landen welke met bussen aan en afgevoerd werden.
We troffen naast ons op de parkeerplaats nog mensen van uit Buchten welke met de NKC een toertocht door Engeland maakte.
Vanuit Stonehenge zijn we door gereden naar  Windsor Castle hetgeen nog al wat voeten aan de aarde had om er met de camper dichtbij te parkeren. We hebben Windsor bezocht maar zijn niet in de kastelen geweest omdat die om 17,00 uur gesloten werden op het moment dat wij er aankwamen, wel zijn we nog in de Windsor Parish Church geweest een hele mooie kerk met een mooie toren welke boven Windsor uitsteekt.
 Windsor is  een hele drukke stad met heel veel toerisme en heel veel souvenirs.
Na nog wat door de stad gewandeld te hebben zijn we door gereden naar de camping " Chertsey Club Site " in Chertsey gereden, een camping die ook aan gesloten is bij " The Friendly Club ". Ook deze camping lag op enige afstand zoals zo veel camping van het dorp dus we hebben een rondje over de camping gelopen en nog even langs de doorgaande weg geparadeerd. Ook hier weer een goed verzorgende camping.
Donderdag 9 mei.
Vertrokken vanuit Chersey naar Canterbury, wij zijn daar twee minuten voor 12 uur aankwamen nog net optijd voordat de receptie om twaalf uur gesloten werd. Na enig rekenwerk omdat er twee plaatsen op een naam gereserveerd waren konden we de camping op.
Tiny en Dick waren al op de camping aanwezig, hun hadden om moeten boeken omdat ze een camper gekocht hadden en niet meer met dezelfde boot konden oversteken.
Na gezellig koffie gedronken te hebben en samen geluncht te hebben zijn we op de fiets Canterbury gaan bezoeken. We hebben het grote centrum bezocht met z'n vele winkels,  restaurant's en pubs. Een van deze pubs hebben we bezocht met het gevolg dat we het bezoek aan de kathedraal gemist hebben.
Vrijdag 10 mei.
Op deze morgen was het weer vrij zonnig maar nog aan de koude kant.
We besloten op de fiets via de Nort- West route  Whitstable te bezoeken. Na enig omzwerven om de stad Canterbury hadden we van af het station de route te pakken. Nadat toch nog wat behoorlijke heuvels beklommen te hebben zijn we na 23 km fietsen in   Whitstable  aangekomen.
Whitstable is een vissers dorp en strandplaats, men vist vooral op oesters.
Op de vismarkt hebben we koffie gedronken en de boterhammen gegeten.
Op het strand was men druk bezig in diverse zeilscholen om de zeil kunst machtig te worden,  vanwege het weer was het op het strand niet druk, drukker was het in het dorp met z' n vele winkeltjes. Tegen de avond zijn we weer terug naar de camping gefietst en in totaal 36 km gefietst.
Zaterdag 11 mei.
Samen ben ik met Dick de boodschappen in Canterbury gaan doen, Canterbury ligt trouwens maar 2,5 km van de camping. Het weer was vandaag niet al te best erg buiig en af en toe zon met zo' n 13 graden. Na het middageten zijn we met z' n allen naar Canterbury terug gegaan om er nog wat winkels te bezoeken en natuurlijk de kathedraal . Om 15,15 was er in de kathedraal een soort van gezongen vespers,  een jongens en mannenkoor bracht onder begeleiding van een geestelijke een uur lang allerlei liederen en psalmen. Na deze uitvoering hebben we de Kathedraal bezocht, het is een geweldig groot en in prachtige bouwstijlen uit gevoerd bouwwerk waar vele belangrijke personen begraven liggen. De kathedraal is diverse keren uitgebreid en herbouwd en toont om die reden allerlei architectonische stijlen en is voorzien van prachtig middeleeuws gebrandschilderd glas. Natuurlijk zijn we daarna weer naar een pub gegaan. Een pub heeft toch een hele andere functie dan bij ons een bar, het is meer een grote huiskamer waar iedereen binnen loopt niet om alleen maar een drankje te nemen maar ook om wat te lezen, tv te kijken of gezellig te keuvelen.
Zondag 12 mei.
Op Moederdag hebben we wat langer uitgeslapen en vervolgens met Tiny en Dick koffie gedronken, tijdens het koffie drinken hadden we bedacht om s' middags te gaan fietsen met de bedoeling dan ook een van die Engelse tuinen te bezoeken. De keuze was gevallen op de tuinen van................, via een omweg waar we nog wat dorpjes aan gedaan te hebben en de lunchpakketten verorberd te hebben zijn we aan gekomen in ................. . Na het betalen van de entree van 5 pond zijn we een echt Engels theehuisje in gedoken om thee met een stuk Engelse taart  te verorberen. Hierna zijn we de prachtige in bloei staande tuin gaan bezichtigen met wel eeuwen oude bomen en mooi geknipte liguster heggen.  Ook hebben we nog even naar een cricketwedstrijd gekeken welke op een aangrenzende trein aan de tuin lag.
In de namiddag zijn we weer op de fiets gestapt om rechtstreeks naar de camping terug te fietsen.
Terug op de camping begon het te regen en niet zo' n beetje, we hadden de moeders belooft om uit te gaan eten en hadden eerder in de week dan ook een restaurant gereserveerd. Gelukkig regende het tegen de tijd dat we naar het restaurant gingen nog maar een beetje en konden we met behulp van een regenjas toch nog droog aankomen.
We hadden op aanraden van Dick en Tiny gekozen voor het restaurant The Old Weavers House midden in Canterbury, deed bleek een schot in de roos, een goed restaurant en ook nog betaalbaar. Zoals elke keer als we vanuit Canterbury naar de camping fietsten moesten we tegen een stevige heuvel op fietsen en dan viel na drie uur tafelen toch wel even tegen.
Maandag 13 mei.
Deze morgen moesten vroeger uit de veren omdat we een uur van te voren aan de boot moesten zijn welke ons van Dover weer naar Duinkerken zou brengen, daarbij was het ook nog een uurtje rijden van Canterbury naar Dover.
Na twee uur varen kwamen we weer op het vasteland aan om vervolgens nog eens 283km te rijden om tegen half vijf door onze buren weer in Elsloo verwelkomt te worden.
Al met al is Engeland een prachtig land om te bezoeken en zeker de moeite waard om nog een keer terug te keren, zelfs het links rijden is reuze mee gevallen, wel blijven opletten op de rotondes waar het verkeer van rechts voorrang heeft. In totaal hebben we 1700 km gereden.