De reis door Marokko

21 februari 2015

Dag 1

Carnavalsdinsdagmorgen 17 februari was het dan zover, na alle voorbereidingen en nadat de poeten nog van ons afscheid hebben genomen hadden we tegen elf uur de camper gestart en de deur achter ons gesloten. In Maastricht op de autoweg passeerden ons al de eerste mede Marokko reizigers nl. de reisleiders. Waarschijnlijk omdat we nog niet helemaal fit waren van het canavals gedruis op maandagavond miste we al een afslag in Luik en moesten we een extra rondje maken om weer op de goede weg te komen. Op de Baraque-de-Fraiture de eerste sneeuw, gelukkig was de weg alweer vrij, alleen veel zout op de weg en gelijk was de mooi gepoetste camper al flink vervuilt. Hoewel het weer langzaam beter werd hadden we in de Franse Ardennen toch nog wat sneeuw en lichte regen. Nadat we 430 km gereden hadden bereikte we de camperplaats Norget-s- Seine. Op de camperplaats troffen we Jan en Tonnie uit Son welke zich straks ook bij de onze groep zullen voegen. Heerlijk geslapen onder een dik dekbed hetgeen wel nodig was want buiten de camper vroor het.

Dag 2

Woensdag morgen op tijd opgestaan en tegen negen uur weer gaan rijden, Jan en Tonnie waren al vertrokken, we hadden een reis voor de boeg van 520 km via Courtenay, Montargis,en Limoge naar Perigueux. Een lange reis omdat het bijna allemaal binnen wegen betreft met veel kleine dorpjes. We kwamen tegen 18.00 aan op de camperplaats in Perigueux. En wie stonden er nog meer, de reisleiders en Jan en Tonnie. Terwijl Tonnie is gaan koken heb ik wat gekeuveld met de medereizigers. Op een gegeven moment paniek in de camper, er stroomde water over de campervloer. Gelijk aan het schrobben gegaan en nu de lekkage zoeken. Na alle water leiding geïnspecteerd te hebben bleek uiteindelijk dat de slang van de afvoer er afgesprongen was, gelukkig was het alleen maar schoon water wat weg gelopen was. Nadat het euvel verholpen was konden we toch tegen acht uur warm gaan eten.Omdat het buiten weer vroor hadden we de kachel s'nacht laten branden, maar dat was te veel van het goede en halverwege de nacht de kachel weer gedoofd.

Dag 3

Wederom weer vroeg uit de veren voor de pensioenadaas en vandaag 430 km voor de boeg met veel binnen wegen van Perigueux via Bergerac, Mont de Marsan, Pau naar Jaca. Deze rit voerde ons door de Pyreneeën en door de Tunnel de Somport. Echt een geweldige rit met mooie vergezichten en af en toe sneeuw langs de weg en dit met een volle zon. Mooier kon het niet zijn. In Jaca aangekomen hebben we nog wat boodschappen gedaan en nog even langs de vestigingsmuren gelopen, Jan en Tonnie waren inmiddels ook al gearriveerd. De camperplaats lag naast een grote parkeerplaats direct langs de weg, even nog getwijfeld of we zouden blijven staan i.v.m. verkeerslawaai. We hebben de gok genomen en alles viel mee het bleef er s'avonds en in de nacht erg rustig en we hebben ook hier goed geslapen.

Dag 4

Wederom vroeg uit de veren, wassen, eten en om negen uur vertrokken voor een rit van 550 km maar nu veel autobaan kilometers, het is even wennen aan de Spaanse taal op de borden dus goed opletten. Van Jaca via Saragosse in het Spaans Zaragoza naar Madrid naar Toledo. S' middags troffen we op en rustplaats bij een tankstation Leo en Jacquelina uit Born aan, we hebben daar de eerste kennismaking gemaakt en even leuk bij gepraat. Om 16.00 uur zijn we midden door Madrid gereden, het was er druk en nog eens druk, het leek wel Parijs, baan naast baan en kris kras door elkaar, nu nog 75 km tot Toledo. In Toledo aangekomen de aanwijzingen van routeboek gevolgd echter hier was iets wat niet klopte, we hadden ook geen adres van de camping waar we moesten zijn, dus navigeren ging ook niet. Na een uur en een kwartier door de stad gedwaald te hebben, hadden we de stad wel gezien maar nog geen camping. In het Spaans de weg vragen is voor ons niet te doen totdat we een mevrouw aanspraken die enigszins Engels sprak die ons toen kon vertellen waar we ongeveer moesten zijn, uiteindelijk met nog eens vragen aan een tankstation hadden we de camping gevonden en om het nog erger te maken op de camping ging het ook nog eens regenen. Onder tussen had Tonnie het helemaal gehad met Toledo, we zoude eigenlijk een rustdag inlassen en de oude stad Toledo gaan bezichtigen. Op de camping troffen we Joop en Dicky ook een koppel uit de groep.Verder hebben we dan ook niets meer ondernomen dan nog wat gelezen en tv gekeken.

Dag 5

In de nacht had het nog wat geregend en s' morgens bij het opstaan miezerde het wat, de beslissing was snel genomen, geen rustdag maar door rijden. We hadden weer 385 km voor de boeg en wederom veel autobaan naar Granada.Tonnie zou nog een wasje doen en ik de sani in de camper verzorgt.Tegen elf uur zijn we gaan rijden, onderweg was her vrij saai, alleen maar asfalt droge velden en onnoemelijk veel olijfbomen, af en toe afgewisseld door wijndruiven velden. In La Zubia via een weg omleiding toch vrij snel de camping Reine Isabel gevonden. Op de camping aangekomen kwamen we erachter dat de deksel van de Tuperware  emmer in Toledo was blijven liggen. Snel even Joop en Dicky gemaild want die zouden wel de stad gaan bezoeken en die troffen de deksel nog op de was plaats aan. We liepen op de camping  bij de afwas tegen Chris en Paulien uit Stramproy aan en ook nu weer even lekker bij gepraat. We hebben nog een rondje over de camping gelopen en een heel groot winkelcentrum bezocht. de planning voor morgen is om een rustdag in te lassen en met de Bus naar Granada en Alhambra te gaan.

1. Mariëtte van Houtem:
    22 februari 2015
    Hallo Tonnie en Piet,
    Fijn om te lezen dat de reis tot nu toe goed verloopt.
    Nu nog maar verder naar het zuiden al is het alleen al om niet zo'n Nederlands weer meer te hoeven hebben!
    De clubleden zal ik zoals beloofd op de hoogte houden en vooral ook namens Leo een succesvolle voortzetting van jullie reis.
    Hartelijke groet,
    Mariette.