Reis door Marokko

31 maart 2015

Dag 40

Deze zaterdag vertrekken we weer met 4 x 4 Jeeps de woestijn in. Om half negen komen 10 wagens de camping oprijden. Vanaf de camping schieten we gelijk de woestijn in. We maken een tocht langs een meer waar de laatste vijf jaar geen water meer in gestaan had en nu dankzij de vele regen in de winter gevuld was. Daarna bezoeken we een plek in de woestijn waar veel stenen liggen en als je met een hamer de stenen stuk sloeg dan zie je afdrukken van fossielen in de steen. We drinken thee bij een Berber familie. Bij toeval komen er een aantal rally auto's door het zand gestoven het blijken dames te zijn welke met een kompas en een kaart een aantal gemarkeerde punten moesten zien te vinden. Het zijn Franse dames die de Rallye Aicha des Gazelles rijden. Het bezoeken van een prachtige plaats met palmbomen en kamelen ontbreekt niet aan de tocht. Na de lunch in grote Berbertenten bezoeken we een primitieve manier om halfedelstenen/ bariet uit de grond te halen. Boven op het land staat een oud liertje waar een grote emmer aan verbonden is en die laat men tot twintig meter diep in een sleuf zakken, onder in de sleuf staan twee mannen te hakken en te breken en de emmers te vullen. Als de emmers boven gehaald zijn worden de uit gehakte stenen verbrijzeld en uit gewassen, het bariet en lood en soms ook koper wordt er dan uit gefilterd. Bariet wordt gebruikt in de olie industrie om ruwe olie te filteren.Daarna bezoeken we nog een berg waar de stenen veel op schildpadden lijken. Dan gaat het weer in volle galop over de zandduinen terug naar de camping. Tegen half zes is de kamelen ( dromedarissen )  tocht door de woestijn gepland. Even voor halfzes komen vijfentwintig kamelen de camping op, nadat iedereen de kamelen bestegen heeft gaat de karavaan de woestijn in op weg naar de top van een hoge zandduin om daar de zonsondergang te bezien. Zo'n kamelen tocht is weer een bijzondere ervaring alleen het plaatsnemen en afstappen van de kameel is al heel bijzonder en het bergaf gaan als je haast voorover er van afvalt. Na de tocht zijn we met Leo en Jacqeuline gaan uiteten in het restaurant van de camping.