Reis verslag Tour de France 2018

30 juli 2018

Reisverslag Tour de France 2018.
Op zaterdag 7 juli om 10 uur km. Stand 26468 uit gezwaaid door Ad en Yvonne, we tanken nog in Elsloo en zetten koers naar Sevenum naar camping de Schatberg, waar we om half twaalf arriveren.
 Hier komen we met z' n allen bijeen voor een kennismaking weekend voor de mede reizigers naar de Parel van de Balken in augustus. Het wordt een gezellig weekend en het lijkt onze een aardige groep waar we straks mee reizen. Door de reisleiding worden alle ins en outs verteld welke we op de reis mogen gaan verwachten, plus het reisboek wordt uitgereikt. S'avonds is er nog een gezellig diner. Zondagmorgen 8 juli nog een ontbijt met z'n allen en is er nog gelegenheid voor vragen. Nadat we nog even met een weerbarstige luifel te maken hebben die maar niet naar binnen wil, uiteindelijk van de stroom afgehaald ( harde reset ) ging hij alsnog naar binnen en konden we richting het zuiden vertrekken. Km stand 26537
We rijden in één ruk door naar Pont á Mousson een leuke camperplaats onder Nancy. Onderweg nog even naar de F1 gekeken en Verstappen zien winnen.
Maandag 9 juli km. stand 26889 vertrokken naar een camperplaats in Vesoel, vroeg in de middag aangekomen en nog 22 km gaan fietsen door het achterland van Vesoel.
Dinsdag 10 juli km. Stand 27081  vertrekken we richting Pont D'Ain waar we op de camping gaan staan. We hebben een mooi plekje in de schaduw met toch ontvangst op de schotel, want we willen natuurlijk de wedstrijd België - Engeland zien. Helaas voor België. Op woensdag 11 juli boeken we nog een dag bij en fietsen we door de binnen landen 23 km.
Donderdag 12 juli vertrekken we naar Allemond km. stand 27307 waar we na een uur file leed in de middag arriveren op camping Municipal, waar we wederom net als vorige jaren weer hartelijk ontvangen worden, we boeken voor drie nachten zodat we zondag naar de top van de Alpe d'Huez op kunnen. Vrijdag is de camper aan de beurt om gestoft, gezogen en gedweild te worden, terwijl Tonnie de was doet. Voor de rest van de dag doen we het rustig aan. Zaterdag stappen we op de fiets om in Bourg-d' Oisans in de supermarkt de boodschappen te gaan doen, nu staan in en om het dorp diverse Campers gestald in afwachting op de Tour. S' avonds natuurlijk naar het vuurwerk ( 14 juli ) gaan kijken dat vanaf het water op het meer afgeschoten wordt.
Zondag 15 juli, vroeg uit de veren om na het ontbijt direct richting de top van de Alpe d'Huez te gaan km.stand 27474. In de berg zelf is het al aardig druk met tourfietsers welke een tocht aan het maken zijn. In de tweede versnelling tuffen we op het gemak om alle fietsers heen en bereiken tegen 10 uur de top. We worden door de politie al gelijk helemaal doorgestuurd naar het einde van het dorp alwaar een camperplaats is ingericht in een weiland naast de laatste lift. Er staan pas vier Campers op deze camperplek en wij zoeken ons een bijna vlakke plek ( we hebben de keus ) . We wandelen nog door het dorp om vervolgens achter de tv te kruipen om naar de Touretappe, de finale van het heren tennis in Wimbledon en de finale van het WK voetbal te kijken. Ondertussen worden we nog even geplaagd door de politie, we moeten nog een meter achteruit met de camper.??
Maandag 16 juli, het verwonderd ons dat er nog zoveel Campers naar boven komen gereden komen, tegen de avond staan er wel vijftig. Overdag verkennen we de andere camperplaats welke al helemaal volstaat en doen nog wat boodschappen in het dorp.
Dinsdag 17 juli. We stappen samen op de fiets en fietsen nog hoger de Alpe d' Huez op totdat we uiteindelijk niet meer verder kunnen en staan we voor een groot meer, hier verblijven al heel wat toeristen om te wandelen te vissen en te zwemmen. We laten ons weer langzaam van de berg afzakken totdat we weer bij de camper zijn, Tonnie blijft bij de camper en ik fiets nog een eind de berg af om dan weer terug te keren  naar de camper. Verder genieten we van de zon.
Woensdag 18 juli.
Omdat in het dorp nergens Campers mogen staan, brengt de Politie nog steeds Campers naar de camperplaats en als alles vol is dan worden ze verder de berg in langs de kant van de weg geparkeerd. We wandelen nog het hele dorp door en doen her en der wat boodschappen en halen de foto op die eerder bij het beklimmen van de berg gemaakt zijn.
Donderdag 19 juli, de dag dat de Tour op de Alpe d' Huez aankomt. We doen nog een bakje en wandelen nog even het dorp in. Het is er een drukte van jawelste, een organisatie die nog druk in de weer is en vooral veel politie om het volk in het gareel te houden. Tegen half twee trekken we gepakt en gezakt de berg af en onder de boog van nog twee km. tot de finish nemen we onze plek in, we kunnen de renners vanaf hiervan ver zien aankomen. Nu is het wachten, allerlei gespuis trek nog de berg op totdat de politie om drie uur de berg afsluit. Dan komt de reclame karavaan en tegen vijf uur komen de renners, Domoulin, Thomas, Vroom en Bardet geven volgas, uit eindelijk wint Thomas op de streep voor Domoulin , allen in de zelfde tijd maar weer wat uit gelopen op de concurrentie. Tussen de menigte door wringen we ons een weg terug naar de camper.
Vrijdag 20 juli. 27500 km. Vrijdagmorgen om zes uur al uit de veren, we moeten vroeg weg want de wegen om en nabij Bourg d ' Oisans worden om negen uur al afgesloten. Even voor zeven verlaten we de camperplaats en wringen ons naar de andere kant van het dorp, men is al bezig voor de weekmarkt op de zetten, dit geeft natuurlijk weer de nodige opstoppingen. Echter aan de andere kant van het dorp aangekomen blijkt de weg naar beneden afgezet te zijn voor alle verkeer, nu weer keren en in tegenovergestelde richting weer omhoog en aan de andere kant van de berg naar beneden. Nergens is een bord te bekennen van omleiding of i.d. gelukkig loopt het berg af nog redelijk door. We gaan richting Vizille het is druk en de complete reclame karavaan komt ons tegen, de politie steld zich overal langs de weg op om straks de Tour ongehinderd kan passeren. We gaan vandaag Anouk, Rob en de kinderen bezoeken op de camping in Vaison-la-Romaine. Tegen twee uur arriveren we op de camping, Anouk had al een plaats voor ons geregeld. We hebben wat bij gepraat en s'
avonds lekke gebarbecued. Zaterdag hebben we gerust en gezwommen en s' avond zijn we met 14 man, allen vrienden van Rob en Anouk gaan eten in een restaurant in Malucaine onder aan de voet van de Mont Ventoux.
Zondag 22 juli. 27749 km.Tegen tien uur nemen we afscheid en vertrekken we richting Carcassonne, in Lunel hadden ze de doorgaande weg afgezet om het stierenrennen  te organiseren, natuurlijk geen omleiding geregeld en iedereen croste om de stad heen, uiteindelijk om de route naar Nimes te volgen kwamen we  toch weer halverwege de stad uit. Hier boste we op het tegenliggende verkeer en konden gen kant meer op. Gelukkig was er nog een aardige Fransman welke het tegemoet komende verkeer ging tegen houden zodat wij onze weg konden voort zetten. We hebben nog naar de F1 gekeken en Carcassonne niet meer gehaald, wij zijn in Narbonne op de camperplaats terecht gekomen, Aire de Camping-CAR La Narbonette.
Maandag 23 juli 28033 km. Maandagmorgen vertrekken we weer van de camperplaats in Narbonne om via Carcassonne naar Luchon in de Spaanse Pyreneeën in de Col du Portillon te gaan staan. Een behoorlijke trip op een bloedhete dag, 35 graden gemeten. In de namiddag in Bossòst aan gekomen, daar werden we verwelkomt door de Spaans politie en we mochten niet de Col op, we hebben ons aan het begin van de col op een grote parkeerplaats gestald, welke in een mum van tijd helemaal vol liep met Campers. Dinsdagmorgen 24 juli kwam tegen negen uur de bus van Heijthuizen aangereden, ook die mochten niet de Col op, een kwestie van omdraaien en in het dorp de bus stallen en dan te voet de Col op. Ad en Yvonne welke met de bus meereizen zijn bij ons op bezoek gekomen. Omdat het af en toe lichtjes regende en ze zware regenbuien met onweer voorspelde hebben we vanaf de stoeltjes voor de camper de Tour zien langs komen, omdat ze al diverse zware cols beklommen hadden lag het hele veld door elkaar, behalve de toppers die reden nog samen. Vanwege het drukke verkeer besloten we om hier nog een nacht te verblijven.
Woensdag 25 juli. 28340 km. We verlaten het Spaanse Bossòts om via Lourdes naar de Col du Soulor te gaan welke helemaal door loopt naar de Col d' Aubisque. Onderweg nog even de nodige boodschappen gedaan en de camper weer van alles geledigd en gevuld, zodat we er weer een paar dagen tegen kunnen. In de Col du Soulor vinden we een prima plekje, alleen jammer dat we geen tv konden kijken, we stonden tegen de bosrand aan, dat moest dan maar via de IPad. Wederom een stevig gevecht tussen de kopmannen in de laatste beklimming, Tom brengt het er goed vanaf.
Donderdag 26 juli, honderden Campers en mensen in auto's zijn al de berg in getrokken om nog een mooi plekje langs de route te bemachtigen, daar waar het kan of bijna niet kan worden de plekjes ingevuld. S' middags lopen we naar beneden en drinken in het dorp Arres een kop koffie, we maken nog een klein rondje door het dorp en trekken dan weer de berg in. Dat valt tegen bij 30 graden en een stijgingspercentage percentage van gemiddeld 8 procent. Op onze stoeltje voor de camper kunnen we nog genieten van de mensen die in allerlei vervoersmiddelen of lopend van beneden naar boven en omgekeerd trekken.
Vrijdag 27 juli. Om negen uur trekt de bus van Heijthuizen aan ons voorbij, zij mogen de berg in en gaan naar de top van de Soulor, echter boven aangekomen worden ze weer terug gestuurd en moeten ze de bus nadat bij ons aan de camper nog een praatje gemaakt hebben alsnog in het dorp onder aan de berg stallen. Yvonne en Ad komen de berg opgelopen tot bij ons en ze vergezellen ons voor de rest van de dag. Na de reclame karavaan komt tegen vijf de Tour voorbij, waarbij de kopmannen gegroepeerd naar boven fietsen, de laatste renner passeert een dikke half uur later. We nemen afscheid van Ad en Yvonne en maken de camper reis vaardig. Een uur nadat de laatste renner voorbij is wordt de weg weer vrijgegeven, met een beetje wringen om met de meute naar beneden te rijd zetten we richting Lourdes km. 28490. We rijden redelijk snel de berg af totdat we aan  de voet van de Col du Tourmalet komen, daar loopt het vast en moeten we een km lang stapvoets rijden.
We rijden door totdat we op de camperplaats in Miélan aankomen, waar dan ook blijven overnachten. Een sobere camperplaats met alle voorzieningen behalve stroom, is gratis, er kunnen wel 15 Campers staan.
Zaterdag 28 juli, we verlaten de camperplaats rond negen uur, km. 28580 en proberen Périqueux te bereiken voor dat de laatste 10 van het Tour klassement van start gaan. We komen rond de klok van 15.00 uur aan, echter de schotel weigerde om de juiste stand aan te nemen. We bellen de nooddienst van Concorde, zij kunnen ons gelukkig helpen, de schotel terug in de slaap stand, vervolgens de schotel opstarten en tijdens het opstarten weer afbreken zodat de schotel weer in de slaapstand terug gaat. Nu reset de schotel. Vervolgens weer opstarten en gelukkig doet hij weer wat hij moet doen. We kunnen de tijdrit bekijken en zien dat Tom Domoulin de rit wint, nipt voor Froome. S'avonds lopen we nog het stadje in en zien artiesten optreden op een pleintje. Het is een leuk stadje en aan te bevelen om nog een dag langer te blijven .
Zondag 30 juli, km 28833. We zetten weer koers naar het noorden, we doen nog even boodschappen bij de Lidel en kopen nog vers brood bij een bakker.Het is tamelijk rustig op de weg, geen vrachtwagens maar s'middags van die echte zondagsrijders, welke met de picknickmand op de achterbank rustig door het binnen land toeren. Tegen drie uur stoppen we op een parkeerplaats van een winkelcentrum om naar de F1 race van Hongarije te kijken, Verstappen valt al vroeg stop met motorpech. We kijken de wedstrijd af en zetten koers naar Auxerre we hebben nog even te gaan, komen zo tegen zeven uur aan op de camperplaats, een grote parkeerplaats aan een jachthaventje dat vol staat met auto's waar ook Campers mogen staan. Er zijn verder geen voorzieningen. Gebruikelijk is dat we ongeveer twee meter van de andere camper parkeren, maar een Duitse tante van de camper kwam al gelijk naar buiten om te vragen of we meer afstand van hun camper wilde nemen, want zij wilden voor het raam gaan zitten eten, alsof dat zo niet kon.?..
Maandag 31 juli, km. 29290 ,we hadden ons bedacht om in Bastogne te overnachten op de camperplaats, vervolgens de volgende dag in Luxemburg te tanken en dan op het gemak naar huis te rijden. Echter doordat de autobaan E25 richting Bastogne afgesloten was moesten we al tien km omrijden, vervolgens was een gedeelte richting Luik afgesloten zodat we in een slakke gang km lang op een tweebaans weg moesten rijden. In Bastogne aan gekomen was de camperplaats opgeheven en moesten we door het binnenland richting Luxemburg over nogal slechte weg. Uiteindelijk hebben met wat strubbelingen alsnog getankt in Luxemburg, Tonnie heeft nog gekookt en vervolgens zijn we maar gelijk terug naar huis gereden waar we om 21,15 uur arriveerden.Eindstand 29861 km.
Totaal aantal gereden kilometers: 3393 km.