Reis door marokko.

27 februari 2015

Dag 10.

Op deze dag hebben we vooral van de zon genoten, Tonnie heeft nog wat kleine wasjes gedaan en ik heb nog wat gezellig gekeuveld met de mannen onder mekaar en gepraat over de nieuwste snufjes in de campers o.a. een wifi antenne met router om de signalen van de camping op te vangen en te versterken zodat je in de camper van wifi gebruik kunt maken en niet altijd naar de receptie hoeft om een goed signaal te ontvangen, tv kijken via de laptop of Ipad is dan ook mogelijk.Vandaag heb ik ook mijn navigatie op de telefoon geïnstalleerd om in Marokko te kunnen navigeren, dit had nogal wat voeten in de aarde aangezien net vandaag de gehele systeem ge update werd en tijdens mijn installeren ik er uit gegooid werd. Uiteindelijk is het toch gelukt om Sigic te installeren. S'middags ben ik op de fiets nog even naar de supermarkt gegaan om vis en brood te kopen.Om half vijf hadden we een briefing met de gehele club, waar we nog wat uitleg kregen om de grens met Marokko te kunnen passeren.Om zeven uur met z'n allen aan de receptie bij mekaar gekomen om in een iets verder gelegen restaurantje te gaan eten. We hebben er goed gegeten en gedronken, tegen elven waren we weer terug op de camping.

Dag 11

Vandaag ging het dan gebeuren, de oversteek naar Marokko. Om acht uur uit de veren, eten douchen en de camper inruimen, toilet schoonmaken en water vullen en om 10.15 vertrokken van de camping richting Algeciras om plaats te nemen op de parkeer plaats van de haven. Tegen elf uur werden onze tickets en passen gecontroleerd en konden we langzaam richting de boot oprijden om een voor een de boot binnen te rijden. Op de boot mochten we niet in de camper verblijven en moesten we naar het bovenste dek, waar we van een boterham en koffie genoten . Na anderhalf uur varen zijn we in de haven van Tanger aangekomen en al snel konden we de boot verlaten om via de exit bij de douane aan te komen. We moesten onze campers aan de kant parkeren en met de van te voren ingevulde papieren en paspoorten gaan melden bij zowel de politie als de douane. Hier deed men of ze het erg druk hadden en lieten ons lang wachten omdat elk formuliertje en paspoort wel degelijk gecontroleerd moest worden voordat er uiteindelijk een stempeltje opstond. Dan werden we nog eens persoonlijk ondervraagd of we geen geweren, munitie, gemotoriseerd materiaal of dieren bij ons hadden. Als het niet direct duidelijk was wat ze vroegen dan werd de camper gecontroleerd, ik kwam er gelukkig goed vanaf. Alles bij elkaar had dit tafereel toch twee uur geduurd. En dan met z'n allen naar de pinautomaat om Dirhams te pinnen want we moesten al gelijk over een stukje autoweg waar op tol betaald moest worden en bijna iedereen ging tanken omdat de dieselolie in Marokko maar € 0.86 kost had natuurlijk bijna niemand meer in Spanje getankt. En nu op naar de Marjane supermarkt om een telefoonkaart en een dongel te kopen om in Marokko te kunnen internetten. Ook hier weer lange rijen omdat iedereen met z'n paspoort ingeschreven moest worden en de dongels geïnstalleerd werden. Uiteindelijk tegen zeven uur ( Marokaanse tijd zes uur ) richting de camping te rijden. Gelukkig was gisteren alles goed gegaan met de installatie van mijn navigatiesysteem en konden we het nu testen, het werkte overigens prima. Tegen acht uur op de camping aangekomen kon Tonnie beginnen met koken.