Reis door Marokko

5 maart 2015

Dag 13

Vandaag een rustdag, wat langer geslapen om tegen 10.30 uur naar de zondagmarkt in Moulay Bousselham te gaan. Het was een erg rommelige markt met veel groente en fruit, vers vlees en levende kippen welke ter plekke voor je geslacht worden.Het was er erg druk, veel inwoners van omliggende dorpen komen naar dit soort markten om zich van voedingswaar te voorzien. Er hang ook een penetrante geur, voor hun normaal maar voor ons erg hinderlijk.Gelukkig was het zonnig met 23 * en konden we op de camping vol op genieten van de zon. S'avonds met 10 personen gaan uit eten, een voorgerechtje, een salade, en een hoofdgerecht van vlees met frites en voldoende water voor € 12.00 per persoon. Bier of wijn mag er niet geschonken worden, dat hadden we dan ook zelf meegenomen welke wij in Spanje nog voldoende van in gekocht hadden. drank meebrengen naar een restaurant wordt niet overal toegestaan.

Dag 14.

Op deze maandagmorgen zijn we vertrokken van Moulay Bousselham naar Moulay Idriss. We zijn afgeweken van de te volgen route en hebben de tocht helemaal door het binnenland gemaakt. Een prachtige rit welke ons door diverse kleine dorpjes leidde. Heel veel inwoners zitten langs de doorgaande wegen te wachten op vervoer door een paard en wagen, een gemotoriseerde driewieler, een taxi of misschien een busje of bus. Langs de weg zie je ook veel mannen of vrouwen welke hun vee o.a.koeien, paarden, ezels of schapen staan om ze te te laten grazen. Hoe dichter je bij een dorp of stadje in de buurt komt hoe meer plastic en rommel zich langs de weg bevindt. De afval van plastic is verschrikkelijk overal zwerft plastic rond en niemand die het opruimt. De huizen zelf zijn een en al bouwval, behangen met platen en zeilen. Niemand die ook maar iets doet aan onderhoud. De politie controleert veel op snelheid met lazercamera's en vergeet bij een controle niet te stoppen ze schuiven er zo een spijkermat onder je auto als je hun stopbord passeert. De wegen op zich zijn redelijk, af en toe een gat of afgebrokkelde kanten, Om 15.00 uur zijn we op de camping aangekomen en hebben we nog lekker van de zon kunnen genieten.