Reis door Marokko

6 maart 2015

Dag 15.

Dinsdag verblijf op de camping in Moulay-Idriss, een camping welke ver van de bewoonde wereld ligt, midden in de bossen. Om half tien werden we met de bus opgehaald om Meknes te gaan bezoeken onder leiding van een plaatselijke gids welke Engels sprak. We bezoeken de soek in de medina. De soek zijn vele kleine winkeltjes in een zeer smalle straatjes, waar weer alles te koop is en ook weer veel gefabriceerd wordt o.a.smederijen welke hekwerk, poorten en dergelijke maken, meubels worden er gemaakt, brood wordt er gebakken en kleinvee wordt ter plekke geslacht. De stad zelf heeft zich ontwikkeld tot een belangrijk handelsbolwerk waar vooral de Berbertapijt verhandeld wordt. Verder hebben we een aantal paleizen bezocht. De lunch was een typisch Marokkaanse maaltijd een Taginne, dit is een halve kip omringt met aardappel, bloemkool, wortel, koolrabi en dat alles doordrenkt met sausen. Men laat dat dan 1.5 uur gaar sudderen in een aardewerk pot met en puntige deksel, de sausen verdampen en condenseren dan weer tegen het puntige deksel waardoor het weer terug in de schaal loopt. We bezochten de stadspoorten welke zeer fraai bekleed zijn met keramiektegeltjes. Achter de hoge muren bevond zich ook het mausoleum van Moulai Ismail, de grote sultan die regeerde van 1672 tot 1727 en hij was verantwoordelijk voor de bouw van diverse grote bouwprojecten die Meknes veranderde van een dorp in en grote stad. Tegen half vijf waren weer terug op de camping en konden we onder het genot van een biertje genieten van de zon.

Dag 16

Deze woensdagmorgen moesten we wederom vroeg uit de veren, de bakker melde zich om half acht op de camping, even boodschappen doen vanaf deze camping was er niet bij. Om tien uur werden we weer met de bus opgehaald en gingen we naar Moulay-Idriss. Moulay-Idriss is een heilige stad voor de moslims, die vroeger verboden was voor niet moslims en ligt in een fraai landschap tussen twee bergtoppen. De stad staat ook bekend als het belangrijkste bedevaartsoord van Marokko. We konden op eigen houtje de stad bezoeken en de uitdaging was om het hooggelegen vergezicht te gaan bezoeken om dan ook nog de Moskee en het mausoleum van Moulay-Idriss te bezichtigen. Gelijk werden we aangesproken door gidsen welke ons naar de top wilde begeleiden, ondanks dat we diverse keren verteld hadden dat dat niet nodig was bleven ze toch aandringen en liepen ze mee naar boven. Het mausoleum mochten we als niet moslims niet in. Op de terugweg, 164 trappen af, werd er flink gebedeld om geld door de gidsen, we hebben ze uiteindelijk een kleine fooi gegeven. Na nog even koffie gedronken te hebben en wat boodschappen op de markt gedaan te hebben waren we om half drie weer terug op de camping.

Dag 17.

Op deze donderdag vertrokken vanaf Moulay-Idriss naar Mohammedia een rit van 250 km door het binnenland, met een gemiddelde van 50 km per uur schiet dat niet heel erg op maar wederom een prachtige rit welke ons door kloof ( George ) leidde. Op een mooi plekje voor de brug over de kloof hebben we geluncht en van de zon genoten. voor dat we op de camping zijn aangekomen hebben we nog even de boodschappen gedaan in de Marjane ( supermarkt ). Om zeventien uur happy-hour op de camping.

1. Mariëtte van Houtem:
    9 maart 2015
    Beste Piet,lieve Tonnie,
    Weer heel fijn om te horen hoe interessant en gezellig jullie reis verloopt.
    Nog dank voor de verjaardagsfelicitatie.
    Vanavond kan ik gelukkig ook weer de clubleden laten weten dat het goed met jullie gaat.
    Hartelijke groet en nog een succesvolle voortzetting van jullie
    "Marokko-avontuur"!
    Mariëtte.
  2. Mariëtte van Houtem:
    13 maart 2015
    Beste Piet,lieve Tonnie,
    Wat jammer dat Piet even heeft moeten sukkelen.
    Tonnie jij bent er toch maar weer gelukkig bij geweest voor de optimale verzorging.
    Hopelijk kunnen jullie nu weer ongestoord verder gaan genieten op jullie zo boeiende reisweg.
    Hartelijk dank weer voor jullie informatie ,veel succes op de komende route en nog een super gezondheid voor jullie beiden gewenst .
    Hartelijke groet,
    Mariëtte.