Reis door Marokko

7 maart 2015

Dag 18.

Op deze vrijdag staat de bus weer klaar om ons naar Rabat te brengen. Rabat wordt als een van de charmantste steden van Marokko bestempeld vanwege de moderne opzet en veel groengebieden. Onder begeleiding van een gids bezoeken we het paleis van de koning Kashba Oudaja, we mochten alleen de buitenkant zien en de wachten aan de poorten fotograferen. De wachten worden gevormd door strak in het pak geklede Lokale politie, Landelijke politie, Militaire politie en gardes van het paleis. Na de koffie pauze op een piraten pleintje bezoeken we de Medina ( het oudste gedeelte van de stad welke vaak omringt is door een stads muur ) de soek.Na de lunch bezoeken we de Hassan 2 toren die ooit de grootste moskee ter wereld had moeten worden, de toren is opgetrokken uit rood zandsteen en 44 meter hoog terwijl hij eigenlijk 80 meter hoog zou moeten zijn. De toren en de muren en de zuilen zijn nu nog de restanten van de aardbeving in 1755. Op het plein bevind zich ook het mausoleum van grootvader en vader van de huidige koning Mohammed 6e. dit is wel het mooiste mausoleum dat we gezien hebben. Nabij de rivier Bou Regreg bezochten we de restanten van een Romeinse nederzetting, de ruïnes liggen in een park met heel veel ooievaars en een paling vijver. Tegen vijf uur waren we weer terug op de camping.

Dag 19.

Wederom staat de bus op deze zaterdag om half negen op ons te wachten om ons naar de grote havenstad Casablanca te vervoeren.De stad heeft niet zoveel te bieden, maar wel heel bijzonder is de Hassan2 moskee. Deze moskee is op een na de grootste van de wereld. ( Mekka heeft de grootste) De minaret ( Toren ) is 200 meter hoog. De moskee is 200 meter lang, 100 meter breed en 65 meter hoog. We bezochten de moskee onder begeleiding van een gids. Binnen in de moskee is het een en al pracht en praal, veel marmer, cederhout en veel koperwerk, alles voorzien van mooie kronen. Verder bezochten we de plek waar de wassingen voor het gebed plaats vinden. Bij deze moskee was ook een badhuis aanwezig hoewel dit niet gebruikelijk is bij een moskee.In totaal gaan er 25000 mannen en 5000 vrouwen in deze moskee. De vrouwen bevinden zich gescheiden van de mannen op de tweede ring in de moskee. Na de koffie op de boulevard was er nog een tour door de stad en om twee uur waren weer terug op de camping waar we nog steeds van het mooie weer 27 * konden genieten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl