Reis door Marokko

15 maart 2015

Dag 24

Donderdagmorgen voelde ik me alweer een stuk fitter, vandaag gaan we een rit maken van 140 km van Safi naar Essaouira, gedeelte langs de kust en gedeeltelijk door het binnen land. Voor dat we vertrokken nog even met reisgenoten gesproken over het bezoek van gisteren aan Safi. Ze hadden echte pottenbakkers aan het werk gezien die op een ambachtelijke manier schalen, tajines, borden e.d. maakten het bakken gebeurde in primitieve met hout gestookte ovens. Natuurlijk werd er nogal wat aardewerk gekocht en met taxi's naar de camping vervoerd. Taxi ritje van 10 minuten kost 10 Dirham ( €1.=). Tijdens de reis werden we voor diegenen welke dat wilden om 13.30 uur verwacht in Ounara waar we een vrouwencoöperatie bezochten waar men laat zien hoe men van de vruchten van de amandelboom de kost-bare Arganolie maakt, welke gebruikt wordt als dessertolie of om je lichaam mee in te smeren ook worden er zalfjes van gemaakt o.a. anti rimpel. We hebben het gehele proces doorlopen, hier was nog alles hand werk en alle werkzaamheden werden door vrouwen uitgevoerd. De winst welke gemaakt werd door verkoop van de Arganolie komt allemaal ten goede voor de stichtingen welke opkomen voor de rechten van de vrouw. Men zegt dat alleen ijn de vrouwencoöperaties de beste Arganolie verkocht wordt. We konden ook nog een wijnbedrijf gaan bezichtigen met een proeverij, aangezien we beide geen wijndrinkers zijn , zijn we naar de camping gereden. Deze camping was wel de mooiste met de beste voorzieningen welke we tot nu toe gezien hebben. Tonnie heeft gelijk alle beddengoed afgetrokken en in de wasmachine gestopt. S ávonds hebben we nog met de complete club gedineerd op de familiecamping waarbij we gelijk aan de complete familie voorgesteld werden.

Dag 25

Op vrijdag de dertiende zijn we om tien uur met busjes van de camping opgehaald en naar Essaouira gebracht. Essaouira is een van de mooiste badplaatsen van Zuid-Marokko met uitgestrekte zandstranden en een schilderachtige vissershaven met leuke visrestaurantjes. De Medina is ook hier omgeven door dikke muren die hier zelfs nog bijzonder goed intact waren. We hebben al die smalle straatjes doorkruist en natuurlijk de nodige winkeltjes bezocht. Recht tegen over de Moskee hebben we in een restaurantje met Leo en Jacqueline uit Born zitten eten. Tegen half een begon het moslim-gebed ( doe'a )  van alle kanten stroomden mannen de Moskee in en toen die vol zat stelden men zich om de Moskee op. Honderden mannen deden aan het gebed mee allen op hun eigen mee gebrachte dekentje. Aan gezien het vrijdag was is het extra druk en moeten eigenlijk alle moslims naar de Moskee om te bidden. De meeste moslims hebben dan ook op vrijdag een vrije dag en dat is dan hun weekend. Om veertien uur werden we weer door de busjes opgehaald en terug naar de camping gebracht om de rest van de dag van de heerlijke zon te genieten.

1. Mariëtte van Houtem:
    16 maart 2015
    Best Piet ,lieve Tonnie,
    Fijn om te horen dat Piet weer opgeknapt is en dat jullie weer samen echt hebben kunnen genieten van een reis met lekker eten ,mooie bezienswaardigheden en de zon!
    Nog heel veel plezier gewenst onderweg en veel hartelijke groeten ,

Mariëtte.