Reis door Marokko

16 maart 2015

Dag 26

Deze zaterdagmorgen konden we uitslapen er stond vandaag niets op het programma. Na het ontbijt naar de receptie geweest om alle mails en facebook bij en weg te werken, daarna nog wat foto's van de camping gemaakt en de garage van de camper schoon gemaakt en alles weer netjes ingeruimd, afval water geloosd, water bijgevuld en het toilet geledigd. Tonnie heeft de camper van binnen gestoft en uit gedweild en nog een wasje gedaan. Na de middag gezellig met de medereizigers zitten kletsen onder het genot van koffie en een drankje. Na het avondeten nog kaarten geschreven t.b.v.. verjaardagen e.d., en bij gebrek aan TV gelezen. We hebben geen tv ontvangst in Marokko omdat onze schotel te klein is.

Dag 27

Op deze zondagmorgen verkassen we weer van Essaouira naar Marrakech totaal 200 km, een lange doorgaande weg ( N8 ). Vanaf Ounara slaan we nog even af richting Casablanca tot in Hal-Dra, daar is op zaterdagmorgen een grote Berbermarkt. Het was inderdaad een grote markt, duizenden mensen die daar komen kopen. Op deze markt is daadwerkelijk alles te koop, alles wat je maar kan bedenken is er, o.a.heel veel groenten en fruit, schoenen, kleren, broden, gereedschappen, keukenmaterialen, gebruikte spullen ( rommelmarkt ), witgoed, fietsen, geneesmidelen, kruiden, vlees, versvlees er wordt ter plekke in een groot bloedbad geslacht, alle diersoorten, kippen, geiten,schapen, paarden, ezels, kamelen, alles te veel om op te noemen. Tussen al die mensen door slingeren mannetjes met handkarren die de gekochte boodschappen naar de taxi's, ezelskarren en gemotoriseerde driewielers brengen. Ook hierop de markt is het gewoon dat je op alle vraag prijzen afdingt. We worden bijna dagelijks gewaarschuwd voor zakkenrollers en wat gebeurd er, onze tweede reisleider wordt het slachtoffer van zakkenrollers, zijn beurs met geld, pasjes, rijbewijs wordt gestolen. Na deze innoverende ochtend op de markt zijn we weer richting Marrakech gereden. Op een tankstation met een wasplaats hebben we onze camper laten wassen, de camper werd eerst met hogedruk van onder helemaal schoon gespoten, vervolgens flink in het sop gezet, afgespoeld, met de luchtslang gedroogd, met de zeem gedroogd, de ruiten op gewreven en de banden zwart gemaakt. Hier was een persoon een dik uur mee bezig en dat alles voor de prijs van 30 Dirham ( € 3,00 ), natuurlijk heb ik die jongen een flinke fooi gegeven. Onderweg ook nog even de supermarkt aangedaan om de boodschappen te doen en mijn internetbundel te verlengen. Op de camping aangekomen, het was inmiddels al tegen zes uur nog net op tijd om de happy-our te kunnen mee maken. De camping Ferdaous is een grote camping welke zeer druk bezocht wordt door campers, iedereen moet natuurlijk in Marrakech geweest zijn.Het zijn vooral de Fransen, Duitse en Engelse camperaars die naar Marokko trekken.