Reis door Marokko

20 maart 2015

Dag 27

OP deze maandagmorgen was het weer vroeg op staan, we vertrekken om 9 uur met busjes naar een van de "Koningssteden " Marrakech, op het plein midden in het centrum Place Jamaa El Fna ontmoeten we onze gids welke ons naar de Jardine Majorelle brengt. Dit is een prachtige aangelegde tuin in het centrum van Marrakech, de tuin is voor het eerst aangelegd in 1919 door de fransman Louis Majorelle een Franse schilder.De tuin is aangelegd met bomen, struiken en planten van over de hele wereld. Nadat de fransman in 1962 terug is gegaan is de tuin in verval geraakt. In 1990 is de tuin aangekocht door Yves Saint Laurent en Pierre Berge en weer geheel in orde gebracht. De tuin is schittert om te zien een pracht en praal en goed onderhouden. In de tuin bevindt zich ook het schilder museum van Jacgues Majorelle, welke nu ingericht is als het Berber Museum, waar zich 600 stuks objecten van de Berbers bevinden van de Rif Mountains tot de Sahara, o.a. juwelen, sieraden, kleren van zowel textiel als leer en wapens.Als Yves Saint Laurent in 2008 overleden is dan is zijn as over deze tuin uitgestrooid.Vervolgens bezoeken we nog de Ben Youssef Moskee welke geheel omsloten is met een buitenmuur. We bezochten ook de grafkelders waar natuurlijk de mannen van de vrouwen gescheiden liggen. En toen was er tijd voor een kop koffie. Na de koffie bezoeken we het Paleis Bahia met al z'n pracht en praal, schitterende plafons en wanden van houtsnijwerk en gips met prachtige mozaïekvloeren en geweldige grote zware deuren welke toen zo goed gelagerd waren dat ze nu nog met een vinger open en dicht te maken zijn. Dan brengen we een bezoek aan de soek en worden we binnen geloosd in een kruidenwinkel waar ze heel veel kruiden voor alle menselijke kwaaltjes hebben. En geurtjes voor, voor en tegen luchtjes. Natuurlijk moest er ook op het einde van de demonstratie gekocht worden. Hierna zijn we naar het "plein" Jemaa El Fna gelopen, s'morgens zijn er markten en s'middags is er een grote show van vuurvreters, apendresseurs, slangenbezweerders, acrobaten, waarzegsters, muzikanten en andere entertainers en natuurlijk allerlei lieden die hun koopwaar aanbieden van zakdoekjes tot gouden sieraden. Foto's maken mag ook hier allen tegen betaling. Aan de rand van het plein hebben we nog gegeten. Tegen vijf uur worden er allerlei eettentjes opgezet en in een mum van tijd kan men overal eten. Om half zes keren we moe maar vol van de indrukken weer terug naar de camping.