Reis door Marokko

20 maart 2015

Dag 31

Donderdag 19 maart, "St Joep " normaal heb ik dan andere bezigheden. Vandaag brengen we een bezoek aan het Leemdorp "Ait Benhaddou, via een smal winkelstraatje komen we onder aan de rivier welke we op een pad van zandzakken oversteken, bij twee personen gaat het mis, stappen naast de zandzak en staan tot hun knieën in het water. Onder begeleiding van een gids bezoeken we het leemdorp waarvan we vanaf de rivier een prachtig uitzicht op hebben. De gebouwen zijn op getrokken uit grote dikken lemen bakstenen, welke men dan bepleisterd met leem gemengd met stroo. Dit alles om de woningen van binnen koel te houden tegen de zon, de temperatuur kan hier in de zomer oplopen tot wel 46 graden. De daken zijn gemaakt van bamboe en leem, tegenwoordig leggen ze er een laag plastic tussen. Het dorp is meer dan 400 jaar oud. We bezoeken de Berberwoningkjes van de enkele bewoners welke er nu nog in dat dorpje wonen. In het dorp is geen stroom, water heeft men nu sinds kort, het rivierwater is zoutwater, dit komt door de zoutmijnen. We bezoeken nog schilders welke van drie basis kleuren, zwart van thee water, geel van saffraan en blauw van indigo een aquarel schilderden ,nadat de aquarel klaar was hield men dat boven een gasbrandertje en werd het zwart bruin van kleur. We beklimmen de top van de heuvel waartegen het dorp gebouwd is. Voor dat we het dorpje verlaten drinken we gezamenlijk nog een glaasje Marokkaanse Whisky, andere naam voor thee. Om 17.00 uur vieren we de gezamenlijke verjaardagen van vier medereizigers in het restaurant onder het genot van een hapje en een drankje. Om 19.30 is het tijd voor een diner op de camping met traditionele live muziek. Het orkest begon met 3 jemba's ( trommels ) muzikanten, binnen een half uur waren wel 10 van dat soort mannen welke zich afwisselden met muziekmaken, zingen, dansen en handklappen. Tegen elf uur doken we weer onder de wol.