Reis door Marokko

25 maart 2015

Dag 36

Dinsdagmorgen om halfacht weer uit de veren om brood te halen. Om negen uur vertrekken we als groep met twee gidsen om een wandeling te maken door de Oase van Skoura, We steken een rivierbedding over welke droog staat en ook als doorgaande weg gebruikt wordt door de bevolking. De rivier doet alleen in de winter dienst in de periode van november, december, januari en februari omdat dan het overvloedige regenwater en de smeltende sneeuw uit het Atlasgebergte stroomt. Aan de overkant van de rivier bezoeken we de mooiste Kasbak van Zuid-Marokko, deze staat ook afgebeeld op het oude 50 dirhambiljet. De Kasbak is geheel gerestaureerd en valt onder de Uneco. In de Kasbak is ook een museum ingericht met allerlei gereedschappen die men vroeger en nu nog gebruikt. Tevens is er geheel in stijl van de Kasbak een nieuw hotel gebouwd. Er werd ons uitgelegd hoe vernuftig het irrigatiesysteem aangelegd was, iedereen die er gebruik van maakt moet het ook mee onderhouden en om de twee weken mag een ieder z'n eigen land bevloeien. Naast de graanveldjes zijn er ook veel tuinbonen veldjes, de tuinbonen worden ook gebruikt als grondstof voor het bakken van brood. Om 13,00 uur zij we weer terug op de camping. Vanavond om 19,30 uur gaan diegenen die dat lusten schapenvlees eten in het restaurant van de camping. Om twee uur wordt er een lemen oven opgestookt met hout, tijdens het opwarmen van de oven worden er twee schapen geslacht, genoeg voor 26 personen. Om half vijf zijn de ovens voldoende opgewarmd en worden de twee schapen van bovenaf in de oven gedropt. Vervolgens wordt de oven hermetisch afgesloten met leem. Bij een temperatuur van 300 graden moet het schapenvlees dan na twee en een half uur helemaal gaar zijn, en klaar om gegeten te worden. Precies om halfacht wordt het schapenvlees dan binnen gedragen en verdeeld over de zesentwintig eters. Vooraf werd er nog een groente soep geserveerd met brood. Dit hele ritueel konden we op de camping live meemaken en fotograferen. Mooi om een keer mee te maken.

1. Mariëtte van Houtem:
    25 maart 2015
    Beste Piet, lieve Tonnie,
    Dag 36 hebben jullie al weer gehad!
    Hoe snel vliegt de tijd als alles zo interessant is wat je meemaakt.Wat een prachtige foto op die zandduin en wat lijkt het me bijzonder door een oase te trekken.
    Hopelijk is het schapenvlees jullie ook goed bekomen.
    Bij zo'n hoge oventemperatuur zal het wel heel goed gaar zijn geweest.
    Fijn dat het verslag zo levendig weergeeft wat jullie allemaal samen mogen ervaren.
    Van harte een heerlijk vervolg van jullie reis gewenst en heel veel groeten,
    Mariëtte.