Reis door Marokko

30 maart 2015

Dag 38

Op deze donderdagmorgen moesten we wel heel vroeg uit de veren en wel half zeven. Om acht uur staan de 4 x 4 Jeeps klaar om met ons een rit te maken van 170 km van de Todra kloof via het Hoge Atlas gebergte naar de Dades kloof. Het was lang twijfelachtig of de rit wel door kon gaan, aangezien de vele regen van afgelopen winter de rivieren ver buiten hun oevers gestegen waren en gedeeltes van wegen en bruggen weg gespoeld zijn, daarbij had het twee dagen geleden nog gesneeuwd in de Hoge Atlas. De eerste stop was in de Todra kloof, wat en machtig beeld, links en rechts hele hoge rotsen aan beide kante van de kloof,onder in de kloof is een weg en een rivier met een totale breedte van ongeveer dertig meter. Tegen de rotsen was op verschillende plekken een huis gebouwd waarvan er door instorting van de van de rotswanden enkele totaal verbrijzeld waren. Na de Todra kloof kwamen we via nog een redelijke weg in de Hoge Atlas. Van ver af zagen we al het gebergte waarvan de diverse toppen wit waren van het zout of de sneeuw. We rijden er met de 4 x 4 naar toe. al gauw werd de weg naar de top slechter, totdat er geen weg meer was en alleen nog sporen van eerdere 4 x 4 ritten. Het terrein werd ruwer en ruwer en we moesten door diepe gaten riviertjes en sneeuw. Met moeite konden de wagens zich er door heen worstelen, totdat de eerste wagen welke voorop reed zich helemaal vast reed bij het oversteken van een riviertje welk gedeeltelijk onder gesneeuwd was. Met man en macht moest er gegraven worden om de Jeep er weer uit te halen. Vervolgens moest iedereen stenen gaan schouwen om de rivierbedding op te hogen zodat de andere negen Jeeps er ook door heen konden. Onder weg passeren we enkele holen in de bergen waar Nomaden in wonen. De Nomaden moeders komen met hun kinderen uit hun holen en wachten ons op. Gisteren hadden we kleren verzameld en die hebben we nu afgegeven aan de Nomaden, de kinderen hebben we getrakteerd op koekjes, die ieder voor zich verstopte in de berg. Langs smalle en met sneeuw bedekte paden en links en rechts diepe afgronden bereiken we de top van de hoogste berg. Via een riskante afdaling waar met de nodige voorzichtigheid gereden moest worden bereiken we de Dades kloof, waar we van bovenaf in kunnen kijken. Voordat we de Dades kloof ingaan genieten we nog van een lekkere lunch in restaurant Timzzillite, vanaf het restaurant genieten we ook van prachtige vergezichten. Nu is het alleen nog dalen over een goed geasfalteerde weg met veel haarspeld bochten. Tegen vijf uur zijn we weer terug op de camping en genieten we nog van een kop koffie voor het avondeten. Al met al een prachtige enerverende en zonnige dag.