Reis door Marokko

3 april 2015

Dag 45

Vandaag donderdag gaan we met de bus naar Fes. Eerst maken een citytour met de gids. Fes is een van de vier koningssteden en de derde grootste stad van Marokko met twee miljoen inwoners.We rijden door de hoofdstraten van Fez welke er goed en verzorgt uit zien en in een Franse stijl in gericht zijn.Daarna bezoeken we het paleis van de Koning met een ingang van zeven poorten, vervolgens bezoeken we de Joodse, Islamitische en de Tunesische buurten. Dan reizen we door naar het hoogste punt van de stad en kunnen we bijna over de gehele stad heen kijken. Vanaf hier hebben we een goed zicht op de Medina waarin zich 10.000 straatjes bevinden en driehonderdvijftigduizend inwoners telt. De Medina wordt bevoorraad door handkarren, ezels en tegenwoordig ook met brommertjes. De straten zijn zo smal dat ander verkeer niet mogelijk is. Dan bezoeken we een fabriek waar tafels, vazen, waterbakken, van mozaiek gemaakt worden. Hier komt heel veel hand werk aan te pas.De onderdelen voor het mozaiek worden handmatig een voor een met een hamertje uit een tegeltje geklopt. We volgen ook het hele proces van het bakken en glazuren van de tegeltjes. Langs de straten lopend zien we nog meer mannen die zitten te hameren. Na de warme lunch bezoeken we de de beruchtste en oudste leerlooierij van Africa, berucht omdat het er onnoemelijk stinkt. De huiden van kamelen, paarden, koeien, worden in waterbakken gevuld met kalk gedropt om te ontharen, dan worden ze gewassen in grote trommels dan in de zon gedroogd, vervolgens geverfd in gekleurde baden en dan weer op strooi te droge gelegd.In de medina van Fes ( Fes El Bali ) daar in bevind zich ook de soek duizenden winkeltjes hier worden we zelfs met twee gidsen begeleid om maar niet te verdwalen. In de medina bezoeken we ook de Ryad een grote moskee waar alle moslims die wegens geld gebrek niet naar Mekka kunnen afreizen daar bidden. Tegen vijf uur keren we weer met de bus terug naar de camping als iedereen voorzien is van de diverse aankopen.