SloBoKro reis

24 augustus 2018

SloBoKro reis
Vrijdag 24 aug. We vertrekken, verlaten de camping van Thomas &Ulli en gaan richting de Sloveense grens. Wij rijden van Liebnitz naar Maribor, dit kan nog via de normale route, in Maribor gaan we op zoek naar een tankstation waar ze de Go-Box voor Slovenië verkopen, bij het derde station hebben we een verkooppunt, ook hier weer alle formaliteiten door lopen en zestig euro afgerekend. Nu gaat het dan over de autoweg verder naar Zagrep. Slovenië is wat ruigere natuur en slechtere wegen, vergelijkbaar met Frankrijk in het binnen land. Bij het uitrijden van Slovenië nemen we de vrachtwagen baan voor de passen controle, toen ik een halve meter te ver langs het loket reed werd er van binnen geschreeuwd, " passen controle ". Bij het binnen rijden van Kroatië reed ik op de bus baan, echter werd ik terug gestuurd, niks boes, aansluiten tussen de personen wagens. We rijden in een camper, dan weer in een vrachtauto, dan weer in een bus en tenslotte is het weer gewoon een personenwagen, wie het weet mag het zeggen.
Tegen twee uur zijn we op de camping in Zagreb, km.stand 31405, totaal gereden 1415 km.,er is al een stel gearriveerd welke van Roemenië af kwam. De camping welke bij het Motel Plitvice hoort ligt een driehonderd meter achter het motel, voor WiFi moeten we aan de receptie van het hotel zijn. S' avonds dreigt er een onweer maar dat gaat aan ons voorbij. Er is wel nogal wat geluid vanaf de autobaan die er kort langs loopt.
Zaterdag 25 aug. Mijn telefoon is defect en wil niet meer opstarten, Daisy met de telefoon van Tonnie gebeld en die heeft even gegoogeld om het probleem op te lossen is. Ik begeef me naar de receptie met de laptop en de telefoon echter de telefoon maakt geen verbinding met de laptop en het probleem is niet op te lossen. Aan de receptie vraag ik waar ik eventueel terecht zou kunnen om de telefoon te laten repareren, dat zou in Zagreb Arena zijn zo'n 3 km. verder op. We nemen de fietsen uit de camper en als we willen vertrekken krijgen we van onze medereizigers te horen dat we met de fiets niet weg kunnen, zij hadden dat ook al geprobeerd maar omdat het hotel,aan de autoweg ligt is er geen andere weg dan een voetpad langs de autobaan welke afgesloten is met een sluis waar geen fietsen door kunnen. We gaan het lopend proberen, nadat we twee km. gelopen hadden vragen we voor de zekerheid nog even want we zien in de verre omstreken nog geen winkelcentrum, er werd ons door een goed Engels sprekende jongeman geadviseerd werd om de bus te nemen want het was nu nog zeker acht km. We maken toch maar rechts omkeer naar de camper. Inmiddels zijn er al meerdere medereizigers op de camping aangekomen.
Tegen de avond begint het te regenen.
Zondag 26 aug. Het heeft de hele nacht geregend en s' morgens regent het nog steeds. Tussen de buien door nog een stuk gewaaide luifel van een medereiziger mee gerepareerd en een ruitenwisser van een ander weer gangbaar gemaakt. Verder heeft het de gehele dag nog geregend en hebben we tv gekeken, Verstappen derde zien worden en wat gelezen. Iedereen is inmiddels binnen gekomen, totaal 22 Campers. De welkomstborrel is niet doorgegaan vanwege de regen. Om 18,30 is het welkomstdiner in het Motel Plitvice. Een viergangen diner, natuurlijk met veel vlees maar wel allemaal lekker.
Maandag 27 aug. Halfacht het bed uit, om kwart over negen staat de bus klaar voor een excursie naar Zagreb, Zagreb is de hoofdstad van Kroatië en heeft ongeveer 1 miljoen inwoners.  Het is een groene stad met een aantal prachtige parken. We maken met een stadsgids een rondwandeling door het centrum van Zagreb, we bezoeken de Kathedraal welke van de 10 e eeuw dateerd, Voor de Kathedraal staat de gouden Madonna, omringd door 4 engelen. Ook bezoeken we de St.Marcus parochiekerk met zijn rood-wit-blauw geruite dakpannen die het wapen van Kroatië afbeelden. We kunnen niet naar binnen omdat op het plein voor de kerk een grote demonstratie aan de gang is van mensen die hun salaris opeisen. Tegen vijf uur zijn we weer terug op de camping.
Dinsdag 28 aug. Km. Stand 31405 we vertrekken om tien uur van de camping naar Jajce, we rijden eerst nog een stuk autobaan en een stuk tolweg voordat we in Bosanka Gradiska de grens oversteken van Kroatië naar Bosnië. Natuurlijk hier ook weer veel op onthoud voor de passen controle en de groene kaart, al bij al duurt dat een half uur. Dan gaan we via Banja Luka langs de rivier de ' Vrbas ' via een kronkelige weg met laag overhangende rotsen naar Jajce, dit gaat met een laag gemiddelde en we arriveren tegen 5 uur op de camping, Autocamp Plivsko Jezero, al met al geen gemakkelijke rit. Km. 31682 277 km. gereden. Op de camping aangekomen leveren we de door Anouk en Daisy verzamelde kinderkleding in aan de reisleiding. Tegen zes uur hebben we nog een korte briefing met een drankje. Op de camping is een restaurantje waar je heerlijke forel kunt eten. We besluiten dan ook met z'n allen daar forel te gaan eten. Tegen half acht zijn we welkom, echter het is negen uur voordat de salade op tafel komt en een half uur later zitten inderdaad aan de lekkerste forel van de wereld. En dat alles incl. twee consumpties voor 29 Km ( BAM ) of te wel 16 Euro voor twee personen.

1. Betty:
    2 september 2018
    Klinkt allemaal spannend, maar ook lekker,( forel hmm). Leuk om te lezen,,
    Goede voortzetting, van deze reis, grtjes uit Wielder,,😘